Türkiye Barolar Birliği Dergisi 138.Sayı

323 TBB Dergisi 2018 (138) M. Kürşad TİMUROĞLU / Ceyhun SERÇEMELİ 4. STRESİN BOYUTLARI İş stresinin boyutlarının ölçüldüğü araştırmalar incelendiğinde genel olarak stresin üç boyutu üzerinde durulduğu gözlemlenmiştir. Hay tarafından yapılan bir araştırmadan da elde edilen veriler ışığında stresin üç aşaması ile ilgili olarak; Hafif derecede stres; Orta derecede stres ve Ağır stres olmak üzere üç aşamanın yanı sıra panik aşamasın- dan da bahsedildiği görülmekteyse de çalışmamızda stresin üç aşa- ması incelenmiştir. Stresin üç aşamasında ortaya çıkan ya da gözlenen duygusal ve davranışsal tepkiler karakterize edilirken öncelikle stresin her düzeyinde kişilerin çevrelerine karşı son derece duyarlı oldukları gözlemlenmiştir. Bu noktadan hareketle stresin üç aşamasına bakıla- cak olursa; 1.Hafif derecede stres: Bu düzeyde yaşanan stresin temel belirtisi uyanıklık halidir. Kişi, önceki duygusal durumuna göre bir kavrama güçlüğü yaşamaktadır. Yani çevresinde gerçekleşen olayları daha güç kavrar. 2.Orta derecede stres: İletişim ve kavrama becerileri iyice azalmış- tır. Bir başkası tarafından dikkati çekilmedikçe çevresinde olup biten- leri fark etmez. 3.Ağır stres: Bu aşamada ruhsal ve bedensel gerginlik, kalp çarpın- tısı, mide şikâyetleri ve terleme ortaya çıkar. Bu belirtilere kavrama be- cerilerindeki ağır gerileme eklenir. Sadece çok özel ayrıntıların farkına varılır ancak ayrıntılar arasındaki ilişkiler kopuktur. 5. DUYGUSAL ZEKÂ İLE İŞ STRESİ ARASINDAKİ İLİŞKİ Weisinger (1998)’e göre, bireyler günlük yaşantılarında ekonomik, sosyal, aileden kaynaklanan, çevresel pek çok stres durumlarıyla kar- şılaşmaktadırlar. Bireylerin kendilerinin duygularını anlayabilmeleri, çevrelerindeki insanları motive edebilmeleri ve ilişkilerini başarılı bir şekilde yönetebilmelerine yönelik yetenekleri (Petrides ve Furnham, 2000) şeklinde de tanımlanan duygusal zekâ, stresle başa çıkmada etkili olabilmektedir. Deniz vd. (2012), bu bilgiler ışığında eğitim ve öğretim alanında yaşanan stresle mücadele konusunda yaptıkları araştırmada, günlük hayatlarında ve fakültelerinde eğitim ve öğre- tim etkinliklerinde pek çok problemle karşılaşan öğrencilerin, strese sebebiyet veren durumlar göz önüne alındığında, bu sorunlarla baş

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1