Türkiye Barolar Birliği Dergisi 138.Sayı

324 Duygusal Zekâ ve İş Stresi Üzerine Bir Uygulama: Erzurum Barosu Avukatları Örneği edebilmeleri için duygusal zekâ yeteneklerine sahip olmalarının çok önemli olduğunu, dolayısıyla öğrencilere duygusal zekâ yeteneklerini geliştirici etkinliklere yer verildiğinde, stresle baş etme becerilerinin de gelişeceğini belirtmişlerdir. Şahin vd. (2009), yaptıkları araştırmada bilişsel zekânın stresle iliş- kisinin kısmen karmaşık ve yeterli seviyede açıklanmamış bir konu olma özelliğini sürdürmekte olduğunu ifade etmişlerdir. Travmatik olaylara maruz kalmış deneklerde, stres belirtileri ve zekâ ilişkisinin açıklanmaya çalışıldığı araştırmaları sonucunda, düşük zekâ seviyele- rinin yüksek stres belirtilerini yordamada etkili olduğuna dair bulgula- ra ulaşıldığını belirtmişlerdir. Bu noktada kronik stresin, hipokampüs- te küçülmeye sebep olmasına bağlı olarak hafıza ile ilgili bozulmalara neden olduğunun görülmesi sonucunda, düşük zekânın mı daha fazla strese neden olduğu, yoksa kronik stresin mi zekâ üzerinde olumsuz etkilere sebep olduğu hakkında kesin bir kanıya varılmasının zorlaş- makta olduğunu ve stresle ilişkisi nispeten tutarlı görünen diğer bir zihinsel özellik ya da yeteneğin ise duygusal zekâ olduğunu ifade et- mişlerdir. Önen (2012) ise, öğretmen adayları üzerine yapmış olduğu araş- tırmasında öğretmen adaylarının stresli durumların etkili bir şekilde üstesinden gelme sürecinde duyguları ve yapmaları gerekenler ara- sında uyumluluk sağlayabilmeleri durumunda, stresle doğru bir şe- kilde başa çıkabileceklerini belirtmiştir. Öğretmen adaylarının stresli durumlarla baş etmede sahip oldukları duygusal zekâ seviyeleri ve kimlik özelliklerinin onların karmaşık çalışma ortamlarına motive ol- malarını ve mesleklerini etkili bir şekilde icra etmelerine katkı sağla- yacağını belirterek, duygusal zekâları ve gelişmiş kimlik özellikleriyle toplumun değer yargılarının yeni jenerasyonlara aktarımında başarılı bir performans sergileyebileceklerini ifade etmiştir. Yukarıdaki araştırmalar ışığında, duygusal zekâ ile iş stresi ara- sında bir ilişki olduğu görülmektedir. Öyle ki, araştırmalardan elde edilen sonuçlara göre, duygusal zekâ düzeyi yüksek olan bireylerin iş stresiyle mücadelede daha başarılı olabilecekleri, duygusal zekâ düze- yi düşük olan bireylerin ise iş stresiyle mücadelede nispi olarak daha az başarılı olabilecekleri anlaşılmaktadır.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1