Türkiye Barolar Birliği Dergisi 138.Sayı

350 Genel Mahkeme’nin ve Avrupa Birliği Adalet Divanı’nın Intel Kararı Kapsamındaki ... indirim sistemlerini incelerken ele aldığı başlıklardan yola çıkarak bu makalede de indirim sistemlerine ilişkin yaklaşımlar incelenirken, (i) indirim sistemlerinin doğası ve işleyişleri, (ii) AEC Testi, (iii) rekabete ve tüketiciye zarar ve (iv) haklı sebep bulunmaması gibi başlıklar altın- da değerlendirmeye özen gösterilecektir. Bu makale kapsamında, Komisyon’un, Genel Mahkeme’nin ve ABAD’ın Intel dosyası kapsamındaki kararları ve Kanun Sözcüsü Nils Wahl’ın görüşü çerçevesinde, uygulanan indirim sistemlerinin hem genel anlamda hem de Intel dosyası özelinde, (i) türleri ve tabi tutul- dukları farklı sınıflandırmalar, (ii) olası pazar kapama etkilerinin bu- lunup bulunmadığı, (iii) tüketiciler üzerinde doğurabilecekleri olumlu ve olumsuz etkiler, (iv) tabi tutulmaları gereken iktisadi temelli değer- lendirme ve (v) beraberlerinde getirebilecekleri olası etkinlik kazanım- ları hususları incelenmektedir. Makalede ayrıca, Intel kararında indi- rim sistemleri ve ekonomik temelli bir etki analizi hususlarında ortaya koyulan farklı dinamiklerin, Türk rekabet hukuku mevzuat ve içtihadı çerçevesinde ne ölçüde uygulanmış ve uygulanabilir olduğu konusu da tartışılacaktır. 2. REKABET HUKUKUNDA İNDİRİM SİSTEMLERİNE İLİŞKİN DEĞERLENDİRME 2.1. Rekabet Hukuku Kapsamında İndirim Sistemlerine Genel Bakış Her ne kadar sunulma şekillerinde bazı farklılıklar olsa da, indi- rim sistemlerindeki temel düşünce satışa sunulmuş belirli bir ürün için belirlenen orijinal fiyat üzerinden indirim uygulayarak ürünün daha düşük fiyata satın alınmasını sağlayabilmektir. Bilindiği üzere, indi- rimler belirli sayıda veya belirli miktarda/değerde ürün alımları karşı- lığında sağlanabilmektedir. Teşebbüsler, müşterilerinin indirime ver- dikleri değer nedeniyle indirim uygulayarak satışlarında artış sağlama imkânı elde edebilmektedir. AB rekabet hukuku kapsamında, hukuki değerlendirmeye tabi bir içerik teşkil eden indirimlerin ve bunların ya- salarla uyumlarının değerlendirilmesi, yalnızca ilgili ürün pazarında hâkim durumda olan teşebbüsler için yapılmaktadır. 4 Bu durumda, 4 Eddie Johansson, “Assessing Rebates under Article 102 TFEU”, Uppsala Univer-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1