Türkiye Barolar Birliği Dergisi 138.Sayı

362 Genel Mahkeme’nin ve Avrupa Birliği Adalet Divanı’nın Intel Kararı Kapsamındaki ... 2.5. Tüketicilerin Zarar Görme İhtimaline İlişkin Değerlendirmeler Intel tarafından uygulanan indirim sistemlerinin, Komisyon ve Genel Mahkeme tarafından öngörüldüğü üzere, tüketiciler üzerinde çeşitli zararlara yol açabileceği hususu sabit olmakla birlikte, bu tür in- dirim sistemlerinin uygulanmasına izin verilmesi şeklindeki bir yakla- şımın günün sonunda tüketiciler adına yararlı dahi olabileceğine dair muteber savunmalar mevcuttur. İlk olarak Intel, savunmasında ilk olarak genel itibariyle mikroiş- lemciler (CPU) pazarında son dönemlerde fiyatların tartışmaya mahal vermeyecek şekilde ciddi ölçüde düşüşe uğradığını belirterek hâkim durumda olmadığını, dolayısıyla tüketicilerin rekabete aykırı olduğu iddia edilen indirim sistemleri sonucunda herhangi bir zarar görmüş olamayacağını ileri sürmüştür. 56 Ayrıca, pazardaki alım gücünün ol- dukça yüksek olması nedeniyle, Intel’in rakiplerinden ve müşterilerin- den bağımsız hareket edebilme gücüne sahip olmadığı da öne sürülen iddialar arasındadır. 57 Bu savunmaların Komisyon tarafından redde- dilmiş olması, yukarıdaki açıklamalar doğrultusunda, 58 dosyanın uy- gun ekonomik bağlamı içinde değerlendirilmediğine ilişkin bir göster- ge teşkil edebilecek niteliktedir. İlaveten, Intel müşterilerinin önemli bir kısmının büyük çaplı şirketlerden oluştuğunu ve uyguladığı bu tür indirimlerin genellikle bu müşteriler tarafından ürünlerin satın alın- masına ilişkin bir ön şart olarak öne sürüldüğünü savunmuştur. Bu savunma da, nihai olarak alım gücünün ciddi bir kısmını oluşturan müşterilerin bu indirim sistemlerinden zarar görmediğini ortaya ko- yabilecek niteliktedir. 59 Bununla birlikte, söz konusu indirim sistemleri pazarın rekabetçi yapısı ve dolayısıyla tüketiciler üzerinde esas itibariyle iki tür zarara sebebiyet vermektedir. Bunlar: (i) indirim sistemleri uygulamalarının doğal sonucu olarak ortaya çıkan tüketici seçeneklerinin azalması ve (ii) Intel’in pazardaki rakiplerinin güç kaybedecek olması sonucu ilgili pazardaki rekabetçi yapının belirli bir süre boyunca yeniden sağlana- 56 Case C- 413/14 P Intel Corp. v European Commission [2017], para. 884. 57 Case C- 413/14 P Intel Corp. v European Commission [2017], para. 885. 58 Bölüm 2.2.: İndirim Sistemlerinin Rekabeti Kısıtlama Yönündeki Olası Etkileri. 59 Case COMP/C-3/37.990 Intel [2009] OJ C227/07. para. 517.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1