Türkiye Barolar Birliği Dergisi 138.Sayı

364 Genel Mahkeme’nin ve Avrupa Birliği Adalet Divanı’nın Intel Kararı Kapsamındaki ... serbest piyasa düzeninde rekabet kurumlarının gerçekten yasadışı bir uygulama olmadığı ve dolayısıyla rekabetçi düzenin gerçekten zarar görmediği durumlarda teşebbüslerin ekonomik kararlarına müdahale etmesi düşünülemeyecektir. Aksi takdirde, rekabet kanunları rekabet- çi süreçlere zarar gelmesini engellerken, rekabet kurumu işlemlerinin rekabeti destekleyici ve teşvik edici bir etkisi olmayacağı gibi, kuru- mun işleyişi ve etkinliği hususunda çeşitli iddiaların gündeme gelmesi kaçınılmaz olacaktır. 61 Bu doğrultuda, indirim sistemlerine ilişkin olarak doktrinde dış- layıcı indirim sistemlerinin pazara etkisine bakılmaksızın değerlen- dirilmesi eleştirilmektedir. 62 Hâkim durumdaki teşebbüslerin indirim sistemleri değerlendirilirken etki analizinin zorunlu olduğu sonucuna ulaşan bu görüşler, bir davranışın doğası gereği rekabeti ihlal ettiği yönünde bir çıkarımda bulunulmaması gerektiğini de açıkça ifade etmektedir. Daha ekonomik temelli bir yaklaşımın gerekliliği konu- sunda, hâkim durumdaki teşebbüslerin rekabeti ihlal etmeyi açıkça amaçlayan hiçbir tek taraflı davranışının, bu davranışın pazara etkisi belirlenmeden, doğası gereği rekabeti ihlal ettiğinin söylenemeyeceği de dile getirilmektedir. 63 Aksi takdirde, AB içtihatlarının hâkim du- rumdaki teşebbüslerin söz konusu olduğu indirim sistemlerine ilişkin dosyalarda, belirli ekonometrik araçların yardımıyla sunulabilecek ve rekabeti engelleyici etkinin oluşmadığına ilişkin delillerin sunulması- nın gereksiz olduğu gibi çarp ık bir sonuca sürüklediği söylenebilecek- tir. Bu itibarla, hâlihazırda, özellikle hâkim durumdaki teşebbüslerin genelinin savunmalarında (i) indirim sistemlerinin doğası gereği reka- beti ihlal ettiğinin kabul edilmemesi gerektiğini ve (ii) her bir indirim sisteminin etkisinin somut olay bazında incelenmesi gerektiğini istik- rarlı bir şekilde ileri sürdükleri söylenebilecektir. 64 61 Johansson 2017, s. 19. 62 Danilo Samà, “The Antitrust Treatment of Loyalty Discounts and Rebates in the EU Competition Law: In Search of an Economic Approach and a Theory of Con- sumer Harm”, Luıss Guido Carli University of Rome, 2012, s. 29-30 (çevrimiçi) http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2425100 (Erişim Tarihi: 21.02.2018). 63 Ioannis Lianos, “Categorical Thinking in Competition Law and the ‘Effects-based’ Approach in Article 82 EC”, Article 82 EC – Reflections on its recent evolution, Ariel Ezrachi (ed.), Hart Publishing, 2009, s.32. 64 Paul Nihoul, “The Antitrust Treatment of Loyalty Discounts and Rebates in the EU Competition Law: In Search of an Economic Approach and a Theory of Consu-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1