Türkiye Barolar Birliği Dergisi 138.Sayı

367 TBB Dergisi 2018 (138) Gönenç GÜRKAYNAK / Hilal ÖZÇELİK / Ali TUNÇSAV dan ortaya koyulan tüm ekonomik delillerin tam anlamıyla değerlen- dirilme altına alınması yönünde yeni bir teamül oluşturmaktadır. Nitekim ABAD’ın sadakat indirimlerine karşı şimdiye kadarki tu- tumu onları yasal olmayan ve rekabeti kısıtlayan araçlardan biri olarak görmek olmuştur. 72 İndirim sistemleri, satıcıya alıcıların taleplerine bağlı olarak fiyatını farklılaştırma seçeneği sunduğu için fiyat ayrımcı- lığı olarak ele alınmıştır. 73 Zira indirimler genellikle sadece alım düze- yi belirli bir eşiği a ş ınca sağlanmaktadır. Bu şekilci yaklaşım, doktrinde ve literatürde de çeşitli yazarlar ta- rafından eleştirilmiştir. İndirim sistemlerinin ekonomik gerekçelerle açık- lanabileceğine ilişkin bu eleştiriler esas itibariyle şu başlıklar altında toplan- maktadır: (i) ABİDA’nın 101. maddesinde olduğu gibi 102. maddesinin de iktisadi ilkeler çerçevesinde revize edilmesi gerektiği, 74 (ii) indirim sistemleri bakımından etki temelli bir yaklaşım benimsenerek hukuki belirlilik sağlanması gerektiği 75 ve (iii) indirim sistemlerinin pazardaki ekonomik tesirlerinin belirli bir zarar teorisi çatısı altında yeknesaklaş- tırılması gerektiği. 76 ABİDA 102. madde altında ise, hâkim durumda- ki teşebbüslerin eylemlerine şekilci yaklaşımı esnetmek, ABİDA 101. madde ve yoğunlaşmaların denetimine paralel bir ekonomik yakla- şım sağlamak ve hukuka aykırılık karinesi altındaki değerlendirmeler yerine rekabetçi etkilerin dikkate alındığı bir perspektiften incelemek yönündeki talepler tartışılmıştır. Bahsi geçen bu görüşler doğrultu- sunda, indirim sistemlerinin değerlendirilmesinde hâkim durumdaki teşebbüsün münhasırlık indirimlerine mutlak hukuki müdahale uy- gulanmaksızın daha yenilikçi bir bakış açısına ihtiyaç olup, indirim sistemlerinin pazar üzerindeki iktisadi etkilerinin etraflıca incelenmesi önceliklendirilmelidir . 72 Hans Zenger, “Loyalty Rebates and The Competitive Process”, Journal of Competi- tion Law & Economics , Vol. 8, No. 4, pp. 717-768, 2012, s. 1. (çevrimiçi) https://pa- pers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2019185, (Erişim tarihi: 21.02.2018). 73 Johansson (2017), s. 19. 74 John Kallaugher, Brian Sher, “Rebates Revisited: Anti-Competitive Effects and Exclusionary Abuse Under Article 82”, European Competition Law Review, 2004, s. 285. (çevrimiçi) https://www.lw.com/upload/pubcontent/_pdf/pub872_1. pdf, (Erişim Tarihi: 21.02.2018). 75 Jorge Padilla, Donald Slater, “Rebates as an Abuse of Dominance under Article 82”, GCLC Research papers on Article 82 EC, Belgium, 2005, s.98. 76 Samà, 2012, s. 32.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1