Türkiye Barolar Birliği Dergisi 138.Sayı

380 Genel Mahkeme’nin ve Avrupa Birliği Adalet Divanı’nın Intel Kararı Kapsamındaki ... 3.2. Kurul Kararları Çerçevesinde İndirim Sistemleri ve İktisadi Değerlendirme 3.2.1. Sadakat İndirimleri ve Miktar İndirimleri Ayrımı İndirim sistemlerine ilişkin kararlarında Kurul tarafından kabul edilen esas tutum, sadakat indirimlerini ve miktar indirimlerini birbi- rinden ayrık tutmak yönünde olmuş ve miktar indirimlerinin genellik- le kötüye kullanma olarak kabul edilemeyeceğini ortaya koymuştur. Sadakat indirimleri özelindeki içtihatlarında ise Kurul, miktar indi- rimlerine kıyasen daha temkinli bir yaklaşım sergilemektedir. Söz konusu ikili ayrım, Kurul’un Frito Lay 107 ve Ülker 108 kararla- rı kapsamında açıkça ortaya koyulmuştur. Frito Lay kararında, Kurul sadakat indirimini diğer indirim sistemlerinden ayrı tutmuş ve fark- lı değerlendirmiş ve bu farkı sadakat indirimlerinin miktardan öte hâkim durumdaki teşebbüsten mal alınmasını teşvik edici nitelikte ol- malarıyla açıklamıştır. 109 Ülker kararında ise Kurul, somut olayda çe- şitli etkinlik kazanımlarının mevcut olması halinde hâkim durumdaki teşebbüsler tarafından indirim uygulanabileceğini, fakat bu teşebbüs tarafından sadakat indirimleri uygulanmasının her halde hâkim du- rumun kötüye kullanılması olarak değerlendirileceğini belirtmiştir. 110 3.2.2. Pazar Kapama Etkisi Analizi Rekabet hukukunun indirim sistemlerine müdahalesinin arkasın- da bu uygulamaların hâkim durumdaki teşebbüsler tarafından ayrım- cılık, yıkıcı fiyat, bağlama, ya da münhasırlık benzeri uygulamalara yol açarak tüketici refahına ya da toplumsal refaha zarar verebileceği düşüncesi yatmaktadır. 111 Kurul, bu noktadan hareketle, indirim sis- temlerinin rekabet hukuku açısından olası sakıncalarını genellikle tek taraflı bir teşebbüs davranışı olarak hâkim durumun kötüye kullanıl- 107 Rekabet Kurulu’nun 06.04.2006 tarihli ve 06-24/304-71 sayılı Frito Lay kararı. 108 Rekabet Kurulu’nun 02.06.2005 tarihli ve 05-38/487-116 sayılı Ülker kararı. 109 Rekabet Kurulu’nun 06.04.2006 tarihli ve 06-24/304-71 sayılı Frito Lay kararı, para. 2641,2642. 110 Rekabet Kurulu’nun 02.06.2005 tarihli ve 05-38/487-116 sayılı Ülker kararı, para. 924-927. 111 Rekabet Kurulu’nun 20.11.2015 tarihli ve 15-41/675-237 sayılı Tüpraş kararı.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1