Türkiye Barolar Birliği Dergisi 138.Sayı

383 TBB Dergisi 2018 (138) Gönenç GÜRKAYNAK / Hilal ÖZÇELİK / Ali TUNÇSAV dirim, alıcının daha fazla indirim kazanmak amacıyla ihtiyacının ta- mamını ya da önemli bir bölümünü hâkim durumdaki sağlayıcıdan alması sonucunu doğuruyorsa, bu indirimin etkisi itibarı ile sadakat indirimi olarak değerlendirileceği ifade edilmiştir. Bu yönüyle, Kurul kararlarında benimsenen yaklaşımın şekilci olmakla eleştirilen Avru- pa Birliği Mahkemeleri’nin içtihatlarından ayrıştığı ve etki analizine yönelmiş olduğu görülmektedir. 3.2.3. Kılavuz Öncesi ve Sonrası Döneme Ait Etki Analizi Kılavuz öncesi dönemde hâkim durumdaki teşebbüs tarafından uygulanan indirim sistemlerinin etki yönünden değerlendirilmesi zo- runluluğunu açık bir şekilde öngören esas karar Frito Lay kararıdır. Söz konusu kararda indirim sistemlerinin per se hukuka aykırı oldu- ğuna ilişkin karine değerlendirilmemiş olup, indirimler çok yönlü bir etki analizine tabi tutulmuştur. Kurul’un indirim sistemlerine ilişkin bir etki değerlendirmesi yapılması görüşünü perçinler nitelikteki bu kararda ilgili husus, “Söz konusu belgeler incelendiğinde ise bu etkilerin amaçlanan seviyelerin çok gerisinde kalması itibarıyla sınırlı olduğu düşü- nülebilir. Bu açıklamalar ışığında, bu dönemdeki eylemlerin kısa süreli olarak ve sınırlı bir şekilde etki gösterdiği söylenebilir.” ifadesiyle açıkça ortaya konulmuştur . 121 Kurul, Frito Lay tarafından münhasırlık karşılığı alı- cılara sağlanan indirim sistemlerini, pazarda kısa süreli bir etkilerinin olduğu, pazarın tümüne yayılmış oldukları ve rakip teşebbüslerin il- gili pazarda daha etkin olduğu gibi birçok farklı boyutuyla ele alarak geniş kapsamlı bir etki analizi yapmıştır. Ayrıca kararda, rakiplerin pazardaki faaliyetlerinin zorlaştırılmasına yönelik eylemlerde bulu- nulup bulunulmadığının ve eğer bulunulmuşsa bu zorlaştırmanın de- recesinin ne olduğunun da incelenmesinin gerektiği ifade edilmiştir. Böylece Kurul, Komisyon ve Genel Mahkeme’nin Intel dosyası kapsa- mında ulaştığı sonucun aksine, şekilci bir yaklaşımı benimsemek yeri- ne, ABAD’ın kararı ile benzer bir doğrultuda ilerleyerek, söz konusu indirim sistemlerinin pazar üzerindeki etkilerinin tüm boyutlarıyla gereği gibi değerlendirilmesi gerektiğine karar vermiştir. 121 Rekabet Kurulu’nun 06.04.2006 tarihli ve 06-24/304-71 sayılı Frito Lay kararı, para. 2660.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1