Türkiye Barolar Birliği Dergisi 139.Sayı

148 İdare Hukuku İlkeleri Çerçevesinde Türk Vatandaşlığına Alınma Kararının İptali ... Danıştay konuyla ilgili İçtihatı Birleştirme kararında, açık hatanın oluşabilmesi için, hatanın idare edilen tarafından da fark edilebilir ni- telikte olmasını aramaktadır. 41 Gerçekten de, idari işlemlerin çoğu za- man aleni tesis edilmemesi, idare edilenlerin mevzuat bilgisinin yeterli olmaması gibi nedenlerle idarenin yaptığı işlemlerdeki hata, idare edi- lenler tarafından fark edilemeyebilir. Bu durumda haberdar olmadığı bir idari işlemdeki hata nedeniyle aleyhine durum tesis edilen kişiye, bu hatanın yükletilmesinin hakkaniyete uygun olmadığı; açık hata do- layısıyla idari işlemin ortadan kaldırılabilmesi için, işlemin muhatabı- nın da işlemdeki hatayı fark etmiş ve idareyi bilgilendirmemiş olması şartlarının aranması gerektiği de savunulmaktadır. 42 II. TÜRK VATANDAŞLIK HUKUKUNDA İPTAL VE GERİ ALMA KURUMLARI A. TÜRK VATANDAŞLIĞINA ALINMA KARARININ İPTALİ Türk Vatandaşlığı Kanunu’nun genel gerekçesinde, kanunun ha- zırlanmasında Avrupa Vatandaşlık Sözleşmesi’nin dikkate alındığı müteaddit defalar belirtilmiştir. 43 Sözleşme’nin 7. maddesinde vatan- daşlığın kaybına neden olabilecek hususlar arasında devlet vatandaşlığı- nın, başvurana atfedilebilecek hileli davranış, yanlış bilgilendirme veya ilgili herhangi bir vakanın saklanması sonucu verilmiş olması düzenlenmiştir. Yüksek Öğretim Kurulundan görüş istenmiş olması, mevzuat hükmünün açık ol- madığının delilidir. Altındağ, agm, s. 90. 41 Danıştay İçtihatları Birleştirme Kurulu 22.12.1973 günlü, E: 1968/8 E., 1973/14 K., 22.12.1973 T., Kazancı İçtihat Bankası, E.T: 14.02.2018. Yokluk, açık hata ve ilgili- nin gerçek dışı beyanı ya da hilesi durumlarında süre şartı olmaksızın idarenin iş- lemini geri alabileceği belirtilmiştir. Yıldırım, agm, s. 579.…idare edilenin kolayca anlayabileceği kadar açık bir hata mevcutsa ve idareyi haberdar etmemişse, me- murun iyi niyetinden söz etmeye olanak bulunmadığı... mevzuat hükmünün yo- ruma ihtiyaç göstermeyecek kadar açık olduğu, idare edenlerin kasıt ya da ihmal içinde olmadıkları sürece, hükmü uygularken hataya düşmelerinin beklenemeye- ceği hallerde, maddi olaya ve mevzuatın açık hükmüne aykırı davranılmış ve bu durum da işlemi yok denilecek kadar sakatlamış ise, idarenin açık hatasından söz edilebilir. 42 Turan Yıldırım/Melikşah Yasin/Nur Kaman/H. Eyüp Özdemir/Gül Üstün/ Özge Okay Tekinsoy, İdare Hukuku, Güncellenmiş 6. Baskı, Onikilevha Yayıncı- lık, İstanbul, 2016, s. 429. 43 Türk Vatandaşlığı Kanunu Tasarısı ve İçişleri Komisyonu Raporu (1/458) https:// www.tbmm.gov.tr/sirasayi/donem23/yil01/ss90.pdf , E.T: 21.05.2018.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1