Türkiye Barolar Birliği Dergisi 139.Sayı

161 TBB Dergisi 2018 (139) Işıl EGEMEN DEMİR nın geçmişe etkili geri alınmamasıyla adeta ödüllendirildiği ve bunun hukuk devleti ilkesi ile bağdaşmadığını düşünüyoruz. TVK m. 40’da “ hukuki şartlar oluşmadan ” ifadesiyle açık hata halinin mi yoksa hem açık hata hem de hata hallerinin mi kastedildiği açık değildir. Kanaa- timizce Danıştay’ın açık hata haline yaklaşımını esas alarak, yoruma muhtaç olmayacak şekilde açık bir mevzuat hükmüne aykırılık halin- de TVK m. 40’ın uygulamasından bahsedilmelidir. Mevzuat hükmü- nün, idari işlemi yapan memur tarafından da yeterince açık olmadığı hallerde, “hata”dan bahsetmenin daha doğru olacağı kanaatindeyiz. Mükerrer kararla kastedilen, kişi hakkında farklı tarihlerde iki kere vatandaşlığa alınma kararı verilmesiyse, mükerrer kararın geri alın- masıyla kastedilen ikinci kararın ortadan kaldırılmasıdır; bu durum- da birinci vatandaşlığa alınma kararı geçerli olmaya devam edecektir. O halde mükerrer verildiği anlaşılan vatandaşlığa alınma kararının geçmişe etkili olarak geri alınması, kişinin Türk vatandaşlığından çıkmasını sonuçlayan gerçek anlamda bir vatandaşlığın geri alınması kararı değildir. Vatandaşlıktan çıkmayı sonuçlayan işlemin sadece kanunla dü- zenlenmiş olması yeterli değildir; aynı zamanda ölçülü ve öngörüle- bilir olması da gerekir. Avrupa Vatandaşlık Sözleşmesi’ne göre, va- tandaşlık başvurusunda bulunan kişinin hileli davranışı, yalan beyanı veya gerçekleri saklaması gibi hususlar neticesinde vatandaşlığı elde etmesi hali dışında, tüm vatandaşlığın kaybı hallerinde kişinin vatan- sız kalması ihtimali gözetilir ve buna ilişkin tedbirler alınır. Örneğin kişiye başka devlet vatandaşlığına geçmesi veya eskiden tabiiyetinde olduğu devlet vatandaşlığını yeniden kazanması için makul bir süre verilebilir. Ancak burada, vatandaşlığın iptal edilmesi / geri alınması hallerinde, başvuranın vatansız kalması ihtimali istisna edilmiş, baş- vurana bağlı olarak vatandaşlık kazanan eşin veya çocuğun vatansız kalma ihtimali istisna edilmemiştir; dolayısıyla, kanaatimizce, AVS’ye göre devlet eş veya çocuklar, başvuranın vatandaşlıktan çıkması so- nucu vatansız kalacaklarsa, uygun tedbirleri aldıktan sonra vatandaş- lığın kaybı sonucunu doğuran tasarrufta bulunabilir. Türk Vatandaş- lığı Kanunu Uygulama Yönetmeliği m. 58/(2)’de iptal kararının, Türk vatandaşlığını kazanan kişinin Türk vatandaşlığını kazandıktan sonra

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1