Türkiye Barolar Birliği Dergisi 139.Sayı

176 Çevrenin Korunmasına İlişkin İptal Davalarında Kişisel Menfaat Kavramı ile ilgili idari işlemler için bulunması gereken menfaat ihlali koşulu- nun aranmasına gerek olmadığı, çevreyi korumak amacıyla herkesin idari yargıya başvurabileceği, 19 çevre sorunlarının yaşamsal niteliği sonucu dava ehliyetinin genişletilmesi gereğinin en acil durumların- dan birini oluşturması nedeni ile çevreyi koruyucu davalarda o yörede veya kentte oturmak gibi bir ölçütle sınırlanmaksızın herkese davacı olabilme imkanının tanınması gerektiği, 20 çevre kirliliğinden doğru- dan zarar görenler dışında, o yerleşim yerindeki belde sakinlerinin kir- lilikten etkilenmeleri nedeniyle Çevre Kanunu’nun 30. maddesi çerçe- vesinde menfaat ilişkisinin gerçekleştiğinin kabul edilmesi gerektiği, 21 söz konusu maddeden hareketle idareye bir talebini ileten vatandaşın, bu talebi reddedildiğinde, idareye karşı dava açabileceğinden kuşku duyulmaması gerektiği 22 görüşleri ileri sürülmüştür. 2.2. Çevresel Konularda Halkın Bilgiye Erişimi, Karar Alma Sürecine Katılımı Ve Yargıya Başvuru Sözleşmesi (Aarhus Sözleşmesi) Gerek halkın katılımı gerekse çevresel bilgiye erişim bağlamında, AB müktesebatının parçası olan Çevresel Konularda Halkın Bilgiye Eri- şimi, Karar Alma Sürecine Katılımı ve Yargıya Başvuru Sözleşmesi’nin 23 (Aarhus Sözleşmesi) üyelikle birlikte imzalanması öngörülmektedir. Sözleşme, çevresel konularda bilgiye erişimi, halkın katılımını ve yargı- ya başvuruyu sağlamak üzere gerekli yasal düzenlemelerin yapılması- nı, bu hususlarda önlemler alınmasını, bu kapsamda şeffaf ve katılımcı bir çerçeve oluşturmasını öngörmektedir. Çevre hakkının gerçekleşti- rilmesi ve demokrasi için ileriye doğru büyük bir adım olarak görülen Aarhus Sözleşmesi 24 politikaların belirlenmesi ve uygulanmasında hal- 19 Nükhet Turgut, Çevre Hukuku, s.292. 20 Yasemin Özdek, “İptal Davasında Menfaat Koşulu”, Amme İdaresi Dergisi, C.24, 1991, s.112. 21 Müslüm Akıncı, Oluşum ve Yapılanma Sürecinde Türk Çevre Hukuku, Kocaeli Kitap Kulübü Yayınları, Kocaeli, 1996, s. 133. 22 Tufan Erhürman, “Çevre Davalarında “Menfaat İhlali”; Danıştay ve KKTC Yük- sek İdare Mahkemesi Kararları Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme”, Ankara Üni- versitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 60 (3), 2011, ss. 447-484, s.453. 23 http://did.ormansu.gov.tr/did/Files/AARHUS%20S%C3%96ZLE%C5% 9EMES%C4%B0.pdf 24 Aarhus Sözleşmesi üç temel üzerine kurulmuştur. Bunlar, çevresel konularda bilgiye erişim, çevresel karar mekanizmalarına halkın katılımı ve yargıya baş-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1