Türkiye Barolar Birliği Dergisi 139.Sayı

18 Anayasa Mahkemesi’nin Son Dönem Kararlarında Yasa ile Yetkilendirmenin Anlamına ... 1996 yılında “yasa ile yetkilendirme”nin “yasa ile düzenleme” ol- madığını, yasa ile yetkilendirmenin Anayasa’ya aykırılık oluşturduğu- nu belirten 11 Anayasa Mahkemesi, bugün benzer bir değerlendirmeyi yapmamakta; hangi durumlarda yasa ile yetkilendirmenin yasama yetkisinin devri niteliğinde olup olmadığını tespit etmeye çalışmak- tadır. Nitekim bu sebeple aşağıda yer verilen Anayasa Mahkemesi ka- rarlarında iptali istenen kanun hükümlerinin tek tek incelenmesinden ziyade mahkemenin kararlarında yer verdiği ifadeler ve değerlendir- meler eleştirel bir bakış açısıyla ele alınmaya çalışılmıştır. 6114 sayılı Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun’un 6 ncı maddesinin (2) numa- ralı fıkrasının iptalinin istendiği 12 davada Yüksek Mahkeme, “ Kanunla düzenleme ilkesi, düzenlenen alanda temel ilkelerin kanunla konulmasını ve çerçevenin kanunla çizilmesini ifade etmektedir. Bu niteliği taşıyan bir dü- zenleme ile uzmanlık gerektiren ve teknik konulara ilişkin ayrıntıların belir- lenmesi konusunda yürütme organına yetki verilmesi, kanunla düzenleme ilkesine aykırılık oluşturmaz” demekte; yine aynı kararda, “Anayasa’da kanun ile düzenlenmesi öngörülen konularda yürütme organına genel ve sı- nırları belirsiz bir düzenleme yetkisinin verilmesi olanaklı değildir” dedik- ten sonra, bu kapsamda belirlilik ilkesinden ne anlaşılması gerektiğini yorumlamaktadır. Anayasa Mahkemesi’ne göre belirlilik ilkesi, yasal belirliliği değil, daha geniş anlamda hukuki belirliliği de ifade etmek- te; niteliksel gereklilikleri karşılaması koşuluyla Yüksek Mahkeme, mahkeme içtihatları ve yürütmenin düzenleyici işlemleri ile de hukuki belirliliğin sağlanabileceğini belirtmektedir. 13 Bize göre, belirlilik ilke- 11 Anayasa Mahkemesi, 12.12.1996, E. 1996/64- K. 1996/9 (Yürürlüğü Durdurma), Resmi Gazete Tarih- Sayı: 14.12.1996- 22847 12 İptali istenen ancak Anayasa’ya aykırı olmadığı sonucuna varılan 6114 sayılı Kanun’un 6 ncı maddesinin 2 nci fıkrası, ÖSYM Başkan ve Başkan yardımcılarına yapılacak ödemelerin üst sınırlarına yer vermekle birlikte alt sınıra ilişkin bir dü- zenlemeye yer vermediğinden dava konusu edilmiş olup madde metni aşağıdaki gibidir: (2) Başkana, Yükseköğretim Kurulu Başkan Vekiline ödenen aylık ve sosyal yar- dımları; Başkan yardımcılarına, Yükseköğretim Yürütme Kurulu üyelerine öde- nen aylık ve sosyal yardımları geçmemek üzere, Bakanlar Kurulu tarafından tes- pit edilecek tutarda ödeme yapılır. Başkan ve Başkan yardımcıları tam zamanlı görev yapar ve görevleri süresince, lisansüstü eğitim faaliyetleri hariç, başka hiç- bir kurum veya kuruluşta ücretli iş göremez. 13 Anayasa Mahkemesi, 31.03.2013, E. 2011/45- K. 2013/24, Resmi Gazete Tarih- Sayı: 13.01.2015-29235

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1