Türkiye Barolar Birliği Dergisi 139.Sayı

198 Çevrenin Korunmasına İlişkin İptal Davalarında Kişisel Menfaat Kavramı yenin, Belediye Kanunu ile verilmiş görev ve sorumluluğunun yerine getirilmesi amacıyla hukuka aykırı gördüğü işlemler için dava açma menfaatinin bulunmadığını sonucuna varmak kanaatimizce adil ve hukuki değildir. Zira hem Anayasa’nın 56. maddesi hükmü, hem de Belediye Kanunu ile Çevre Kanunu’nun açıkça verdiği yetkiler bunu gerektirmektedir. 6.1. Kent Konseyleri Kent Konseyleri, 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 76. maddesin- de 70 düzenlenmiştir. Maddede öngörülen amaçları gerçekleştirmek için, halkın yönetime katılımını sağlayacak bir sistemin kurulması ve halkın kendi sorunlarına sahip çıkmasını ve katılımcı bir demokrasiyi gerçekleştirmeyi hedefleyen yapılardır. Ancak Kanun’un belirlediği bu amaçlara ulaşılabilmesi uygulamada çok da mümkün olamamıştır. 1992 yılında Birleşmiş Milletler Rio Yeryüzü Zirvesinde kabul edilen “Yerel Gündem 21” çerçevesinde yapılanmış olan kent konseyleri, Ye- rel Gündem 21 sürecinde, “kentine sahip çıkma”, “aktif katılım” ve “çözümde ortaklık” ilkeleri çerçevesinde, kentleri sürdürülebilir gele- ceğe taşıyan bir “ortaklık modeli” olarak yerel düzeyde demokratik katılımın yaygınlaştırılmasını, hemşehrilik bilincinin geliştirilmesini, çok-aktörlü ve çok-ortaklı yönetim biçiminin benimsenmesini sağla- maktadır. 71 Bu kadar önemli işlevleri olan kent konseylerinin, kenti ve kentliyi ilgilendiren konularda iptal davası açma ehliyetleri var mı- dır? Öncelikle belirtmek gerekir ki belediye bünyesinde yer alan kent konseylerinin ayrı tüzel kişilikleri bulunmamasına rağmen dava aça- bilecekleri düşünülmektedir. Zira Danıştay İçtihadı Birleştirme Kurul 70 Madde 76- Kent konseyi, kent yaşamında; kent vizyonunun ve hemşehrilik bi- lincinin geliştirilmesi, kentin hak ve hukukunun korunması, sürdürülebilir kal- kınma, çevreye duyarlılık, sosyal yardımlaşma ve dayanışma, saydamlık, hesap sorma ve hesap verme, katılım ve yerinden yönetim ilkelerini hayata geçirmeye çalışır. Belediyeler kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının, sendikaların, no- terlerin, varsa üniversitelerin, ilgili sivil toplum örgütlerinin, siyasî partilerin, kamu kurum ve kuruluşlarının ve mahalle muhtarlarının temsilcileri ile diğer ilgililerin katılımıyla oluşan kent konseyinin faaliyetlerinin etkili ve verimli yürü- tülmesi konusunda yardım ve destek sağlar. Kent konseyinde oluşturulan görüşler belediye meclisinin ilk toplantısında gün- deme alınarak değerlendirilir. Kent konseyinin çalışma usûl ve esasları İçişleri Ba- kanlığınca hazırlanacak yönetmelikle belirlenir. 71 Sadun Emrealp, Yerel Gündem 21 , İstanbul 2005, IULA-EMME Yayını, s.176.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1