Türkiye Barolar Birliği Dergisi 139.Sayı

22 Anayasa Mahkemesi’nin Son Dönem Kararlarında Yasa ile Yetkilendirmenin Anlamına ... rine aykırı olduğu yönünde verdiği karardır. 18 Yüksek Mahkeme’ye göre, her şeyden önce “kanuni düzenleme ilkesi, düzenlenen alanda temel ilkelerin kanunla konulmasını ve çerçevenin kanunla çizilmesini ifade etmek- tedir. Bu niteliği taşıyan bir yasal düzenleme ile uzmanlık ve teknik konulara ilişkin ayrıntıların belirlenmesi konusunda yürütme organına yetki verilme- si, kanuni düzenleme ilkesine aykırılık oluşturmaz” . Ayrıca yine Anayasa Mahkemesi’ne göre, “Anayasa’nın 38. maddesinde yer alan “suçta ve ceza- da kanunilik” ilkesi uyarınca, hangi eylemlerin yasaklandığı ve bu yasak ey- lemlere verilecek cezaların hiçbir kuşkuya yer bırakmayacak biçimde kanunda gösterilmesi, kuralın açık, anlaşılır ve sınırlarının belli olması gerekmektedir. Kişilerin yasak eylemleri önceden bilmeleri gerektiği düşüncesine dayanan bu ilkeyle temel hak ve özgürlüklerin güvence altına alınması amaçlanmaktadır” . Bu bağlamda Mahkeme, kararında “suçta ve cezada kanunilik” ilkesi- nin daha esnek uygulandığı idari suçlar yönünden de suç ve cezalara ilişkin düzenlemelerin yalnızca kanun metninde yer almasının yeter- li olmadığını belirtmekte ve 14.01.2015 tarih ve E.2014/100- K.2015/6 sayılı kararına da atıf yapmaktadır. Yüksek Mahkeme atıf yaptığı ka- rarından hareketle, “kanunun metni, bireylerin hangi somut fiil ve olguya hangi hukuksal yaptırımın veya sonucun bağlandığını belirli bir açıklık ve kesinlikte öngörebilmelerine imkân verecek düzeyde kaleme alınmış olmalıdır. Bu nedenle, belirli bir kesinlik içinde kanunda hangi fiile hangi hukuksal yap- tırımın bağlandığının bireyler tarafından bilinmesi ve eylemlerin sonuçları- nın öngörülebilmesi gerekir” diyerek kuralın Anayasa’ya aykırı olduğu sonucuna varmaktadır. Ancak Yüksek Mahkeme’nin her zaman ben- zer bir sonuca ulaştığını söylemek de mümkün görünmemektedir. 6740 sayılı Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanu- nunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’un 1 inci maddesiyle 4632 sayılı Bireysel Emeklilik Tasarruf ve YatırımSistemi Kanunu’na ek 2 nci maddenin birinci fıkrasının son cümlesinin iptalinin istendiği dava ko- nusu kural, Bakanlar Kurulu’nun otomatik katılımlı bireysel emeklilik planına dâhil edilecek işyerleri ile çalışanları ve bu kapsamdaki uygu- lama esaslarını belirlemeye yetkili olduğunu öngörmektedir. Anayasa 18 Anayasa Mahkemesi, 14.06.2017, E. 2016/182- K. 2017/111, Resmi Gazete Ta- rih- Sayı: 29.06.2017-30109. Disiplin cezaları ibaresinin iptalinin istendiği madde, “Türkiye Radyo- Televizyon Kurumu personelinin işe alınmasındaki usul, şartlar, atanma, terfi, nakil, işe son verme, disiplin cezaları ve sicil ile ilgili konuları perso- nel yönetmeliğinde düzenlenir” hükmünü taşımaktadır.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1