Türkiye Barolar Birliği Dergisi 139.Sayı

23 TBB Dergisi 2018 (139) Elvin Evrim DALKILIÇ Mahkemesi, Bakanlar Kurulu’na yetki veren kuralın Anayasa’nın 2 ve 7 nci maddelerine aykırı olmadığına hükmetmiştir. 19 Karar gerekçesin- de Yüksek Mahkeme, kanunla düzenleme yapma yetkisinin yürütme organına bırakılabileceğini, Anayasa’nın 7 nci maddesi ile yasaklanan hususun, “ kanun yapma yetkisinin devredilmesi olup bu madde, yürütme organına hiçbir şekilde düzenleme yapma yetkisi verilemeyeceği anlamına” gelmediğini belirtmektedir. Burada da dikkat edilecek olursa Yüksek Mahkeme bir kez daha yasama yetkisinin devredilmezliğini kanun yapma yetkisinin devredilmezliğine indirgeyerek eleştiriye açık bir karar vermiştir. Anayasa Mahkemesi bu kararıyla idareye kanunla herhangi bir sınır çizilmeksizin düzenleme yetkisi tanınmasının önü- nü açtığı izlenimini vermektedir. Burada yer vermek istediğimiz diğer bir Anayasa Mahkemesi ka- rarı ise, Mahkemenin 6741 sayılı Türkiye Varlık Fonu Yönetimi Ano- nim Şirketinin Kurulması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’un iki maddesinin iptalinin istendiği kararıdır. 20 Kararda yer aldığı üzere, 6741 sayılı Kanun’un 4 üncü maddesinin (1) numaralı fıkrasının (b) bendinde yer alan “Bakanlar kurulu tarafından” ibaresinin iptali istenmektedir. Kanun’un 4 üncü maddesinin (1) numaralı fık- rasının (b) bendi “Kamu kurum ve kuruluşlarının tasarrufu altında bulu- nan ihtiyaç fazlası gelir, kaynak ve varlıklardan; Bakanlar Kurulu tarafından Türkiye Varlık Fonuna aktarılmasına veya Şirket tarafından yönetilmesine karar verilenlerden” hükmünü taşımaktadır. Hükmün iptal isteminin gerekçesinde ise, bentte geçen kamu kurum ve kuruluşları kavramının geniş bir kavram olduğu, Bakanlar Kurulu’na sınırları açık olarak dü- zenlenmeden verilen yetkinin kişiler ve idare bakımından belirsiz ol- duğu; temel ilkeler belirlenmeksizin ve çerçevesi çizilmeden yürütme organına düzenleme yetkisi veren kuralın yasama yetkisinin devredil- mezliği ilkesine aykırılık oluşturduğu belirtilmektedir. İptali istenen ibarenin Anayasa’ya aykırı olmadığı sonucuna varan Anayasa Mahke- mesi, kararında hukuk devleti ilkesi tanımını yinelemekte; hukuk dev- leti ilkesinin gereklerinden birisi olarak işaret ettiği belirlilik ilkesin- den ne anlaşılması gerektiğini tekrarlamaktadır. Yüksek Mahkeme’ye 19 Anayasa Mahkemesi, 28.12.2017, E. 2016/179- K. 2017/176, Resmi Gazete Tarih- Sayı: 08.02.2018 - 30326 20 Anayasa Mahkemesi, 18.01.2018, E. 2016/180- K. 2018/4, Resmi Gazete Tarih- Sayı: 07.02.2018 - 30325

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1