Türkiye Barolar Birliği Dergisi 139.Sayı
241 TBB Dergisi 2018 (139) Oğuz Kaan PEHLİVAN sahibi devletler, yatırımcılara güvence verebilmek amacıyla, kendi hu- kuklarındaki koruma standartlarını yükseltme gereği duymuşlardır. Bu noktada, adil ve eşit muamele ilkesinin neredeyse tüm karşılıklı yatırım antlaşmalarında yer almaya başladığını söyleyebiliriz. İkili ya da çok taraflı pek çok yatırım antlaşması, adil ve eşit mu- amele ilkesine yer vermektedir. Adil ve eşit muamele ilkesi ilk olarak 1948 tarihli Havana Şartında 2 düzenlenmiştir. Doktrini oluşturan ça- lışmaları incelediğimizde, bu ilkenin içeriğinin ve niteliğinin tespiti, sınırlarının ve uygulamasının belirlenmesi daha çok tahkim kararları ışığında tartışılmaktadır. 3 Ülkemizin taraf olduğu pek çok ikili yatı- rım Antlaşmasında da bu ilkeye yer verilmiştir. 4 Bu ilke kimi zaman 2 Şartın 11 ile 29. maddelerinde bu ilkeye yer verilmektedir. Madde 11; “to assure just and equitable treatment”; madde 29; “each Member shall accord to the trade of the other Members fair and equitable treatment.” United Nations Conference on Trade and Employment held at Havana,Cuba from 21 November 1947 to 24 March 1948, Havana Şartı”na erişim için bknz: https://www.wto.org/english/ docs_e/legal_e/havana_e.pdf 3 Stephen Vasciannie, “The Fair and Equitable Treatment Standard in International Investment Law and Practice”, British Yearbook of International Law, 70 (1999), s. 99; UNCTAD, Fair and Equitable Treatment, UNCTAD/ITE/IIT/11 (Vol. III) Gene- va, (1999) http://unctad.org/en/Docs/psiteiitd11v3.en.pdf ; Catherine Yannaca Small, “Fair and Equitable Treatment in International Investment Law”, OECD Working Papers on International Investment (2004), No. 3; Christoph Schreuer, “Fair and Equitable Treatment in Arbitral Practice”, Journal of World Investment & Trade 6 (2005), s. 357 4 “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Kosova Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin Antlaşma” madde 3 (RG. 12.7.2015/29414), “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Morityus Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin Ant- laşma” madde 3 (RG. 6.5.2016/29704), “Türkiye Cumhuriyeti ve Slovakya Cum- huriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin Antlaş- ma” madde 2 (RG. 24.8.2013/28745), “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Birle- şik Tanzanya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunması Antlaşması” madde 2 (RG. 25.7.2013/28718 Mükerrer), “Türkiye Cumhuriyeti ve Hırvatistan Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teş- viki ve Korunmasına Yönelik Antlaşma” madde 2 (RG. 7.5.2013/28640), “Tür- kiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Azerbaycan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Korunması ve Teşvikine İlişkin Antlaşma” madde 2 (RG. 2.5.2013/28635), “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Nijerya Federal Cumhuri- yeti Hükümeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin Antlaşma” madde 4 (RG. 11.10.2012/28438), “Türkiye Cumhuriyeti ile Çek Cum- huriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunması Antlaşması” mad- de 2 (RG. 15.1.2012/28174), “Türkiye Cumhuriyeti ile Libya Arap Halk Sosyalist Büyük Cemahiriyesi Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunması Ant- laşması” madde 2 (RG. 14.4.2011/27905)
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1