Türkiye Barolar Birliği Dergisi 139.Sayı
263 TBB Dergisi 2018 (139) Salimya GANİYEVA ma haklarını kısıtlayan 24 kurallar sadece kanunlarda yer almaktadır. Yani, yalnızca TBMM, sahip olduğu yasama gücünü kullanarak Ana- yasa madde 16 doğrultusunda yabancıların çalışma hakkını sınırlandı- rabilmektedir. 25 Nitekim mevzuatta 26 belli iş kolları veya belli meslek- ler bakımından yabancılar için çalışma yasağı kabul edilmiştir. Bununla birlikte, kanun koyucu, Anayasal ilkelere istinaden yaban- cıların Türkiye’de çalışmasını düzenlemektedir. Bu düzenlemelerden en önemlisi ise 6735 sayılı ve 2016 tarihli Uluslararası İşgücü Kanunu’dur 27 ve fakat Kanun’un uygulanmasına ilişkin Yönetmelik 28 henüz yayım- lanmamıştır. Bunun yanı sıra, yabancıların Türkiye’de çalışmaları ile ilgili çeşitli yasal düzenlemelerde 29 de hükümler mevcuttur. Aşağıda genel hatlarıyla 6735 sayılı Kanun’a değinildikten sonra, esas konumuz olan Türk soylu yabancıların Türkiye’de çalışma hakkı- na yer verilecektir. 2. 6735 sayılı Uluslararası İşgücü Kanunu 6735 sayılı Kanunun 30 amacı 1.maddede şu şekilde ifade edilmiş- 24 Konu ile ilgili geniş bilgi için bkz. Necla Öztürk, “Challenges Regarding Alıens’ Right to Work Under Turkish Law” (“Yabancıların Çalışma Haklarıyla İlgili Türk Hukukunda Bulunan Kısıtlamalar”), Human Rights Review , Volume: III, Issue: 1, June 2013. 25 Ekşi, Uluslararası Koruma, s. 229. 26 Örneğin, 1953 tarihli ve 6197 sayılı Eczacılar ve Eczaneler Kanunu’nun (RG:24.12.1953-8591) 2.madde hükmüne göre, Türkiye’de eczacılık yapmak için Türk vatandaşı olma şartı aranmaktadır; aynı şekilde 1954 tarihli ve 6343 sayılı Veteriner Hekimliği Mesleğinin İcrasına Veteriner Hekimliği Birliğinin ve Odala- rının Teşekkül Tarzına ve Göreceği İşlere Dair Kanun (RG.18.03.1954-8661)’un 2. madde hükmü ile veterinerlik mesleği Türk vatandaşlarına hasredilmiştir; 1999 tarihli ve 4458 sayılı Gümrük Kanunu’nun (RG:27.10.1999-23866) 227.maddesi uyarınca, gümrük müşaviri olmak için de Türk vatandaşı olmak şart kılınmıştır. 27 RG: 13.08.2016-29800. Bundan sonra kısaca UİK veya 6735 sayılı Kanun olarak anılacaktır. 28 Yönetmelik taslağı için bkz. http://www.kib.org.tr/files/downloads/ sirkuler/2016719ek1.pdf, erişim 15.08.2018. 29 Örneğin 6458 sayılı ve 2013 tarihli Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanu- nu (RG:11.04.2013-28615); 2012 tarihli Yabancı Sağlık Meslek Mensuplarının Türkiye’de Özel Sağlık Kuruluşlarında Çalışma Usul ve Esaslarına Dair Yönet- melik (RG: 22.02.2012-28212); 2011 tarihli Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname (RG: 02.11.2011- 28103); 4875 sayılı ve 2003 tarihli Doğrudan Yabancı Yatırımlar Kanunu (RG: 17.06.2003-25141) vb. 30 UİK’in yürürlüğe girmesiyle 4817 sayılı ve 2003 tarihli Yabancıların Çalışma İzin-
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1