Türkiye Barolar Birliği Dergisi 139.Sayı

265 TBB Dergisi 2018 (139) Salimya GANİYEVA II. Türk Soylu Yabancıların Çalışma Hakkı A. Türk Soylu Yabancı Kavramı 2527 sayılı Kanun, Türk soylu yabancılar için Türkiye’de “yaban- cıların yararlandıkları haklardan daha fazlasını sağlayan bir düzenleme ge- tirmiştir ”. Daha önce 2510 sayılı İskân Kanunu 33 ile 1934 yılında Türk vatandaşlık hukukuna girmiş ve 1964 yılında 403 sayılı Türk Vatan- daşlığı Kanunu 34 ile yinelenmiş olan Türk soylu kavramı, böylece Ya- bancılar Hukukuna da girmiş bulunmaktadır. 35 Türk hukukunda çeşitli düzenlemelerde 36 Türk soyundan kişiler, Türk soyundan olanlar , Türk soylu yabancılar 37 veya soydaş 38 gibi kavram- lara yer verilmesine rağmen, mevzuatta bu kavram tanımlanmamış- tır. Ayrıca, bu kavram tanımlanmadığı gibi, Türk soyluluğun tespitinde hangi esasların dikkate alınacağı yönünde de bir açıklık getirilmemiş- tir. 39 Her ne kadar doktrinde 40 Türk soylu yabancı kavramının tanım- 33 RG:21.06.1934-2733. “Muhacirlerin ve Mültecilerin Kabulü” başlıklı mülga İskân Kanunu’nun 3. maddesinde “Türk soyundan” ifadesi yer almakta idi. 34 RG:22.02.1964-11638. Mülga 403 sayılı Kanun’un “İstisnai Vatandaşlığa Alınma” başlıklı 7. maddesinin “c” bendinde “Türk soyundan olanlarla, eşleri ve reşit ço- cukları” ifadesi yer almakta idi. 35 Aybay, s. 96. 36 Başta 2527 sayılı Kanun olmak üzere, 2641 sayılı ve 1982 tarihli “Afganistan’dan Pakistan’a Sığınan Türk Soylu Göçmenlerin Türkiye’ye Kabulüne ve İskânına Dair Kanun”, RG: 19.03.1982-17638; 3835 sayılı ve 1992 tarihli “Ahıska Türklerinin Türkiye’ye Kabulü ve İskânına Dair Kanun”, RG: 11.07.1992-21281vs. Ayrıca, bu- rada belirtmek gerekir ki, Türkiye ile KKTC Hükümetleri arasında 3 Kasım 1999 yılında imzalanmış olan “İki Ülke Vatandaşlarına İlave Kolaylıklar Tanınmasına İlişkin Anlaşma” ( RG:06.01.2000-23928) uyarınca, Türkiye’de çalışan ve ikamet eden KKTC vatandaşlarının 2527 sayılı Kanun kapsamından çıkarılarak, daha özel ve elverişli bir statüye kavuşmaları sağlanmıştır. 37 Sadruleşrafi’ye göre kanun koyucu, “Türk soylu yabancı” kavramını tercih ede- rek, özellikle, “Türk soylu yabancı uyruklu” kavramını kullanmaktan kaçınmış- tır. Bunun nedeni ise Türk soylu yabancılar kapsamının geniş tutulmasıdır. Zira Türkiye’de bulunan ve başka devletlerin vatandaşlığında bulunan Türk soylu yabancılar dışında, herhangi bir devlet vatandaşlığına sahip olmayan vatansız- lar (heimatlos) yanı sıra, mülteciler de bulunmaktadır; Hüseyin Ali Sadruleşrafi, “Türk Soylu Yabancıların Türkiye’de Çalışma Hakları” (Çalışma Hakları), Prof. Dr. Nihal Uluocak’a Armağan, İstanbul 1999, s. 305. 38 Aybay, s. 96. 39 Mustafa Cin, “Türk Soylu Yabancıların Türkiye’de Çalışma Özgürlüğü”, Mevzuat Dergisi , Nisan 2005, Yıl:8, Sayı:88, https://www.mevzuatdergisi . com/2005/04a/06.htm, Erişim 20.05.2018; Baki Erken, “Türkiye’de Yabancıların Çalışma İzinlerine İlişkin Kurallar ve Uygulaması”, Türk İdare Dergisi , Haziran 2013-Sayı:476, s. 386. 40 “Türk soylu yabancı, Türk babadan olmakla birlikte çeşitli sebeplerle Türk vatan-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1