Türkiye Barolar Birliği Dergisi 139.Sayı
274 Türk Soylu Yabancıların Türkiye’de Çalışma Hakkı ve Uygulamada Karşılaştıkları Sorunlar sından bir sakınca olmadıkça, Türk Silahlı Kuvvetlerine bağlı kuruluş- larda ve diğer güvenlik birimlerinde sivil memur veya işçi olarak çalış- malarına yasal bir engel bulunmamaktadır. Ayrıca, 2527 sayılı Kanun gereğince, silahlı kuvvetler ve güvenlik teşkilâtı dışındaki bazı önemli görevlerde Türk soylu yabancıların çalışması mümkündür. Örneğin; özel kanunlarda aranan diğer şartları taşıdıkları takdirde, hâkimlik, sav- cılık, dışişlerinde memurluk gibi işlerde çalışmalarına yasal bir engel bulunmamakla birlikte, bunların çalışma izni almaları gerekmektedir. 65 Türk soylu yabancıların güvenlik teşkilatında çalışamayacakları kabul edilmekle birlikte, özel güvenlik görevlisi olarak çalışamayacak- larına ilişkin açık bir hükme yer verilmemiştir. Doktrindeki bir görü- şe göre, 2004 tarihli ve 5188 sayılı Özel Güvenlik Hizmetlerine Dair Kanun’un 66 10. maddesinde özel güvenlik görevlilerinin Türk vatandaşı olma zorunluluğu açıkça ifade edildiği için, Türk soylu veya normal yabancı statüsünde olsun, bugünkü mevzuata göre yalnızca Türk va- tandaşları özel güvenlik görevlileri olarak çalışabilecektir. 67 Ancak bi- zim de katıldığımız diğer görüşe göre bu sorunun cevabı, 2527 sayılı Kanun’dan hareketle, Türk soylu yabancıların özel güvenlik görevli- si olarak çalışabilecekleri yönündedir. Zira özel niteliğinde olan 2527 sayılı Kanun, Türk soylu yabancıların güvenlik alanında değil; silahlı kuvvetler ve emniyet teşkilâtında çalışmalarını yasaklamıştır. Zira bu işler, doğrudan ülkenin iç ve dış güvenliğini ilgilendirdiğinden, Türk soylu olsalar da, yabancılar tarafından yapılmalarına izin verilmemiş- tir. Fakat özel güvenlik görevlilerinin Türkiye’nin değil, yalnızca bağlı bulunduğu kurumun güvenliğinden sorumlu olduğu nazara alındı- ğında, Türk soylu yabancıların özel güvenlik görevlisi olarak çalışma- larına yasal bir engelin olmadığı söylenebilir. 68 4. Türk Soylu Yabancıların Çalışmaları ile İlgili Diğer Esaslar a) Çalışma İzninin Süresine İlişkin Esaslar Yönetmelik madde 7 uyarınca, “İlgiliye, Türkiye›deki ikamet du- rumuna göre, belirli bir iş için iki yıla kadar çalışma izni verilebilir ve bu izin aynı sürelerle uzatılabilir. İznin uzatılmasına ilişkin başvurular 65 Cin, https://www.mevzuatdergisi.com/2005/04a/06.htm ,, Erişim 18.05.2018. 66 RG:26.06.2004-25504. 67 Çelikel/Öztekin Gelgel, s. 172. 68 Cin, https://www.mevzuatdergisi.com/2005/04a/06.htm ,, Erişim 18.05.2018.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1