Türkiye Barolar Birliği Dergisi 139.Sayı

309 TBB Dergisi 2018 (139) Nükhet YILMAZ TURGUT Bunlar, yaşam kaynakları yokedilmesine ya da yok edilme yönünde ciddi riske maruz kalmalarına karşın, göç için gerekli kaynaklara sa- hip olmayan ya da kaçış yolları kapatılan kişilerdir. 60 Esasen, aşağıdaki yaklaşımlarda görüleceği gibi, kimi sözleşme önerilerinde, daha dar kapsamlı sözcükler kullanılsa bile, farklı durumlardaki göçmenler için, mağduriyet durumlarına göre farklı hükümler öngörülmektedir. 61 IV. SORUNUN ÇÖZÜMÜNE İLİŞKİN YAKLAŞIMLAR A. Genel Saptamalar Sorunun aciliyet derecesindeki önemine ve bunun herkes tara- fından vurgulanmasına karşın, doğrudan ona yönelik bir mevzuat uluslararası ve bölgesel düzeylerde henüz yapılmadığı gibi, mevcut hukuki düzenlemeler de çözüm için yeterli olmamaktadır. Bütün çalış- malarda “hukuki boşluk” olarak adlandırılan bu duruma çare olarak düşünülen çabalar iki yönde birden yürütülmektedir. Birisi, mevcut düzenlemeleri işlevsel kılacak yöntemleri geliştirmek; diğeri, konuya ilişkin özel, ya da onu da içine alacak genel nitelikli yeni düzenlemeler yapmak. Bölgesel ve uluslararası resmi kuruluşlar, hatta değişik böl- gelerdeki devletlerden oluşan heyetler düzeyindeki ve öğretideki bu çabalarda her iki yöne ilişkin öneriler ortaya konulmuştur. Sorunu yoğun şakilde yaşayan ülkelerin olduğu bölgelerdeki giri- şimler, çoğunlukla, yaşanmakta olan somut göç sorunlarının yarattığı “mağduriyetlerin giderilmesinde” odaklanmıştır. Hatta incelemelerin- de bu tür sorunları hareket noktası alan bilimsel çalışmalardan birinde, 62 mağduriyetlerin giderilmesinde daha etkili olacağı gerekçesiyle, çözüm- lerin bölgesel düzeylerde benimsenip uygulanması gerektiği; uluslara- rası düzeyde çözüm aramanın bu açıdan zaman kaybı yaratacağı ve bu tür çok geniş katılılımlı bir anlaşmanın “insani” sorunları çözemeyeceği savunulmuştur. Bu görüşte esas alınan bir dayanak da çözüme ilişkin uygulamaların zaten bölgesel düzeylerde var olduğudur. 60 Bu terim ve tanım için bkz. Greenpeace Germany, s.10. Ayrıca bkz. IOM, Migrati- on, Environment …, s.3. 61 Bu bağlamda, bir öneride esas alınan bir ölçüt, “gıda, barınak, su, tıbbi yardım” örnekleri ile belirtilen “temel gereksinimler”dir. Bkz. Bush, s.572-573. 62 Bu görüşte olan McAdam bu görüşünün, gelecekte böyle bir sözleşme yapılma- sına karşı çıktığı anlamında algılanmaması gerektiğine de işaret etmiştir. “Swim- ming…”, s.4-5.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1