Türkiye Barolar Birliği Dergisi 139.Sayı

317 TBB Dergisi 2018 (139) Nükhet YILMAZ TURGUT luklar şeklinde- olmasıdır. Kaldı ki, bu yönergenin uygulanmasının Avrupa Konseyi’nin nitelikli çoğunlukla karar almasına bağlı olduğu ve bunun da gerçekleşmediğine, AB’nin konuya ilişkin metinlerinde 87 de dikkat çekilmiştir. Tamamlayıcı korumayı düzenleyen ve MS’nde yer almayan du- rumlar için getirilen yönergede ise “ciddi bir zarara maruz kalma” koşulu getirilmiş ve bunun kapsadığı üç şık arasında “işkence ya da insanlık dışı muameleye uğrama” da sayılmıştır. Ancak bu koşul kar- şılansa (bazı somut çevresel koşulların böyle bir duruma sebep oldu- ğu gösterilse) bile Yönergenin uygulanabilmesi başka bir sınıra takıl- maktadır. Bu da gelinen ülkenin hiçbir yerinde koruma elde edememe koşuludur ki bunun gerçekleşmesi için çevresel felaketin ülkenin her yerine yayılması, dolayısıyla mağdurun ülkenin hiçbir yerinde koru- ma elde edememesi gerekir. 88 Üye Devletlerin her iki yönergeye dayanarak yaptıkları mevzuat çerçevesinde de genişletici bir yorum yoluyla çevre göçmenlerini de korumanın kapsamına alma ve AB mahkemelerini bu yönde hareke- te geçirme çabaları görülmüştür. Ancak bu süreçte de yukarıdakilere benzer sorunlarla karşılaşılmıştır. Bazı Üye Devletler, geniş yorum- lamadaki bu sınırlar ve güçlükler yüzünden, doğrudan konuya özgü norm koyma aşamasına geçerek “çevre felaketleri” ifadesini de mülte- cilerle ilgili yasalarına eklemişlerdir. Böylece oluşturulan mülteci-ben- zeri statü altında, mağdurlara oturma izni gibi olanaklar sağlanmıştır. Ancak, yine mikro boyuta-mağdurların sorunlarına- yönelik olan bu gelişme az sayıdaki ülkeyi kapsadığı gibi, uygulamaların bireysel du- rumlar titizlikle değerlendirilerek yapıldığı ve yaygın olmadığı görül- müştür . 89 b. Geleneksel İnsan Haklarını Dayanak Alma ba. Amaç: Geleneksel insan hakları alanındak hukuki düzenleme- ler ile yerleşmiş uygulamalar, çevre hukukunun kapsamındaki bütün 87 EC, Staff …, s.18 ve EP, Climate …, s.54-55. 88 Bk. EP, Climate …, s.51-52. 89 Bk. EC, Staff …, s.18-19. Çevre ile ilgili yasal düzenleme getiren ülkeler, İsveç, Finlandiya, İtalya ve Kıbrıs’tır. Düzenlemeler için bk. Bk. EP, Climate …, s. 55-57 ve diğer Üye Devletlerin mevzuatı kapsamındaki yorumlar için bk. EP, Climate …, s.57-59.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1