Türkiye Barolar Birliği Dergisi 139.Sayı

93 TBB Dergisi 2018 (139) Nimet ÖZBEK görüşe göre, eğer bu nedenler kabul edilecekse, vatandaşlar arasında ayırım yapılarak yurt dışında yaşamayan vatandaşlara bu ölçütün uy- gulanmaması gerekir. 24 Ancak bu durumda da vatandaşlar arasında ayırım yapılması, Uyrukluğa İlişkin Avrupa Sözleşmesi’ne aykırılık teşkil etmektedir (m.5). Türk Vatandaşlık Hukuku’nda vatandaşlık kanunlarımızda yurt dışında bulunup da Türkiye ile ilgi ve bağlılığını gösteren resmî temas ve işlemlerde bulunulmaması halinin zaman zaman ıskat; zaman za- man da kaybettirme nedeni olarak görüldüğünü söylemek olanaklıdır. Örneğin 1312 sayılı TVK’da, yabancı ülkede ikamet ettiği halde, beş yıldan fazla kendisini Türk konsolosluklarına tescil ettirmeyen Türk vatandaşı hakkında çıkarma (ıskat) kararı verilebiliyordu (1312 sayılı TVK m.10/II son cümle). 403 sayılı TVK’da ise iki kaybettirme nedeni, Türkiye ile ilgi ve bağlılığın Türkiye dışında yaşayan Türk vatandaşları bakımından da arandığını gösterir. Bu hükümlerden ilki, sonradan Türk vatandaşlığı- nı kazanan Türk vatandaşları bakımından getirilmiştir (403 sayılı TVK m.25/(f)). İkincisi ise çok uyruklu Türk vatandaşlarını ilgilendirir (403 sayılı TVK m.25/(h)). Her iki hükümde de, “kesintisiz olarak en az yedi yıl Türkiye dışında oturan ve Türkiye ile ilgisini ve bağlılığını kesmediğine ve Türk vatandaşlığını muhafaza ettiğine delalet edecek resmî temas ve işlemlerde bulunmama”, bir kaybettirme sebebi ola- rak düzenlenmiştir. Belirtmek gerekir ki, günümüzde yürürlükte olan 5901 sayılı TVK, Türkiye ile ilgi ve bağlılığın kesilmesini bir kaybettir- me sebebi olarak düzenlememiştir. 2. Vatandaşın Yaptığı Eylemlerin Sonucu Olarak Vatandaşlıkla İlişkinin Kesilmesi Vatandaşlıkla ilişkinin kesilmesi, bazı durumlarda, vatandaş ile devlet arasındaki gerçek bağın varlığı ya da yokluğuna bağlı olarak değil; vatandaşın yaptığı davranışlara yönelik bir yaptırım niteliği ta- şımaktadır. Bu davranışlar, “yabancı bir devletin askerî hizmetinde bulunma”, “yabancı devletin askerlik dışında kamu ya da özel hizme- tinde bulunma” olabileceği gibi, “ilgilinin bulunduğu devlette askerlik 24 De Groot/Vink/Honohan, s.6.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1