Türkiye Barolar Birliği Dergisi 140.Sayı

108 İdarenin Taraf Olduğu Uyuşmazlıkların Alternatif Uyuşmazlık Çözüm Yöntemleri ile Giderilmesi dı. 125 Bu nedenle meclise bu yetkinin tanınmamış olmasının kontrol edilememe ya da meclise duyulan güvensizlikten kaynaklandığı söy- lenebilir. Gerek belediye gerek il özel idareleri; kira, su ücreti, tazminat vb. konularda sulh ve uzlaşma yetkisi kullanabilmesine karşılık idari nite- likte para cezaları konusunda bu yetkinin kullanılıp kullanılamaması konusunda tereddüt mevcuttur. Zira idari nitelikte para cezaları hak- kında sulh ve uzlaşma yoluna gidilip gidilemeyeceği konusunda ka- nunda açık bir düzenleme yoktur. Ancak doktrinde kamu düzenine ilişkin olan ve kamu hukukundan kaynaklanan vergi, ceza vb. hak ve menfaatler konusunda sulh yoluna gidilemeyeceği ifade edilmekte- dir. 126 Bu durumda idari para cezaları konusunda uzlaşma veya sulh yoluna gidilemeyecektir. Aksi takdirde kamu düzeninin sağlanmasına yönelik konulan kuralların ve yaptırım niteliğinde olan idari nitelikte- ki para cezalarının uygulanmaması yetkisini encümen veya meclisle- rin takdirine bırakmış olur ki bu durum kamu düzeninin sağlanması açısından sakıncalı sonuçlar doğurabilir. Sulh ve uzlaşma yetkisini kullanan encümen ve meclis üyelerinin atanma usulüne bakılmaksızın tümünün geniş anlamda kamu görev- lisi olması sebebiyle idari, hukuki ve cezai sorumluluk bakımından Devlet memurlarının tabi olduğu hukuki rejime tabidirler. Dolayısıyla meclis veya encümen tarafından alınan kararların idareyi zarara uğ- ratması gibi durumlarda mali sorumluluklarının olduğu ve yine işle- dikleri suçlar bakımından da 4483 sayılı Kanun’a tabi oldukları ifade edilmelidir. Bir başka kamu idaresi olan köyler bakımından da bir alternatif uyuşmazlık çözme yöntemi olan müzakere usulünün köyler arasında- ki bazı ihtilafların çözülmesi için getirildiği görülmektedir. 127 442 sayılı Köy Kanunu’nun 5 ve 48. maddelerine göre köyler arasındaki sınır ih- tilafları ve birden çok köyün birlikte yapması gereken işler bakımın- dan köyler arasında muhtar ve ihtiyar heyetleri vasıtasıyla sorunların çözülmesi öngörülmüştür. 125 Vali kesinleşen encümen kararlarının yürürlüğünü durdurma yetkisine sahip ol- masına karşılık Kanun’un ilk halinde meclis kararları konusunda çok daha sınırlı bir yetkiye sahipti 126 Gürsel Özkan, s.263. 127 Özbek, Alternatif Uyuşmazlık Çözümü, s.798.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1