Türkiye Barolar Birliği Dergisi 140.Sayı

148 TFF Tahkim Kurulu Yargılamasının Adil Yargılanma Hakkı Bakımından Değerlendirilmesi Görevleri Hakkında Kanun m.6 f.4’de bulmaktadır. 10 Görüldüğü üzere Türkiye’de tahkim kurulları bir kanunla kurulmuş durumdadır ve bu kurullarının yargı yetkisi doğrudan Anayasa’ya dayanmaktadır. Anayasa m.59 f.2’ye eklenen bu hüküm nedeniyle spor hukuku kapsamında kalan ihtilafların 11 çözümü artık adli yargı teşkilatı içe- risinde yer alan mahkemelerin yetki alanı dışında bırakılmıştır. 12 Bir başka ifadeyle bu hükümle birlikte spor uyuşmazlıklarının çözümün- de TFF Tahkim Kurulu ve Spor Genel Müdürlüğü Tahkim Kurulu tek yetkili olup, bunlar dışında hiçbir mercie başvuru yapılamayacaktır. TFF Tahkim Kurulu’nun yapısı ve kararlarının niteliği konusunda 17.6.1991 tarihli ve 3813 sayılı Türkiye Futbol Federasyonu Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun zamanından beri var olan tartışma, 5894 sayılı Kanun zamanında da devam etmektedir. Bu belirlemenin yapıl- ması için öncelikle Türkiye Futbol Federasyonu’nun hukuki niteliğine kısaca değinilmesi faydalı olacaktır. 5894 sayılı TFF Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun, tıpkı 3813 sayılı Kanun’da olduğu gibi, TFF’yi özel hukuk hükümlerine tabi, tü- zel kişiliğe sahip, özerk bir yapıya sahip olarak nitelendirmiştir. An- cak bu nitelendirmeye rağmen TFF’nin hukuki statüsü ile ilgili olarak farklı görüşler ileri sürülmektedir. Bu konuda üç farklı görüş bulun- maktadır: Birinci görüşe göre TFF bir özel hukuk tüzel kişisidir. 13 Bu görüşteki yazarlar Kanun’da TFF’nin açıkça “özerk” bir kurum ola- rak nitelendirdiğini ve bu nitelemenin kamu kurumu sayılmaya engel oluşturduğunu ileri sürmektedirler. 14 Öğretideki ikinci görüşe göre 10 Bu hükme göre Tahkim Kurulu kendisine yapılan başvuruları kesin ve nihai ola- rak karar bağlar ve bu kararlar aleyhine yargı yoluna başvurulamaz. 11 Bu hükmün dayanağını teşkil eden 6214 sayılı Kanun’un gerekçesinde, sporla il- gili kişilerin kendi aralarında imzaladıkları transfer, geçici transfer, menajerlik, hizmet, vekâlet ve maç organizatörlüğü gibi tüm sözleşmelerden kaynaklanan alacak iddia ve talepleri ile mali hakların, sporun yönetilmesi ve disiplinine ilişkin olmadığından bu kapsam dışında bırakıldığından bahsedilmiştir. Bkz. TBMM 23. Dönem, 5. Yasama yılı, S. Sayısı, s.697. 12 Ozan Ergül, “Sporda zorunlu tahkim – Bireysel başvuru ilişkisi: “Yargı denetimi dışında bırakılan işlemleri” dar yorumlamak mümkün mü?” Anayasa Yargısı Sayı 32, Ankara 2015, C.3, s.67. 13 Hasan Petek/Evrim Erişir, “Türkiye Futbol Federasyonu’nun Hukuki Niteliği”, Terazi Aylık Hukuk Dergisi , Yıl:3, Sayı 19, Ankara 2008, s.205. 14 Danıştay da TFF’yi “kamu kurumu niteliği taşımayan bir özel hukuk tüzel ki- şisi” olarak nitelendirmektedir. Danıştay 10. D. E.1989/2924, K.1991//547, Danıştay Dergisi, Y.22, S.82-83, 1992, s.1005-1007; Danıştay 10. D. E. 1997/972,

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1