Türkiye Barolar Birliği Dergisi 140.Sayı
14 Modern Hukukun Belirlenmesi Serüveni Üzerine Bir Deneme bunları dilediği biçimde konumlandırabilir. 12 Tekil ve tekel iktidar ve geriye kalanların tamamıyla kul olma durumu iktidarın bütünlü- ğü için oldukça güçlü bir tutkaldır. Çünkü egemenden başka özne ve irade yani herhangi bir iktidarı olan veya herhangi bir biçimde adayı olabilen yok, geriye kalanlar ve her şey iktidar amacında ancak araçtır. Bu heterojen olan, birden çok değişkeni olan denklem ve iktidar biçimi değildir; bu tek bir değişkeni olan bir denklem ve homojen bir iktidar biçimidir. Bu iktidarı bütünüyle tek ve tekil olan egemenin varlığıyla koşullandırma durumudur. 13 Normun politika, iktidar bağlamında, yönetim bağlamında ve yaşamın tüm boyutlarında ve genel olarak bütün boyutlarda toplum belleğini oluşturmadaki rolü vardır. Norm bir toplulukta belirli bir iktidar ve yönetim belleği oluşturur. Bu iktidar norm ile daha güçlü olur ve daha da devamlılık kazanır. Norm iktidar için dinamik bir kay- naktır ve tutkaldır. Norm topluluğu iktidara bağlı olarak homojen bir duruma getirir, iktidarla bütünleştirir; bu nedenle norma dayalı ikti- dar daha güçlü, dirençli olur ve daha zor yıkılır. Yıkılınca da yeniden kurulumu daha kolay olur. Prens iktidarını korumak ve devam ettirmek için gerektiğinde ah- laki ve erdem değerlerinden vazgeçebilir ve kötülüğün tüm yolları- nı kullanabilir. Çünkü temel amaç iktidar ve bunun devamlılığıdır. 14 Prens korkutucu, acımayan olmalıdır. Machiavelli’ye göre bireyler nankör, hakikatsiz, tehlikeler karşısında korkak ve açgözlüdür; ihtiyaç duyulduğunda yanında değillerdir. Bu nedenle egemen bireylere gü- venmemelidir. 15 Mücadele etmenin iki yolu olduğu bilinir; biri norm- lar yoluyla diğeri de zor kullanarak. Birinci yol insana özgüdür, ikinci yol hayvanlara; ancak ilk yolla birlikte ikinci yolu da egemen kullan- malıdır. Bu nedenle bir egemen hem insani hem de hayvani özellikleri iyi kullanmalıdır. Bu nedenle iktidar ve mücadele için egemenin yarı insan yarı hayvani bir yönü olmalıdır. Prens çıkarı için vaadini tutma- yabilir ve hatta tutmamalıdır; gerektiğinde yalancı ve ikiyüzlü veya tilki gibi olmalıdır. 16 12 Machiavelli, a.g.e., s. 22. 13 Machiavelli, a.g.e., s. 24. 14 Machiavelli, a.g.e., s. 77. 15 Machiavelli, a.g.e., s. 82. 16 Machiavelli, a.g.e., s. 85-86.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1