Türkiye Barolar Birliği Dergisi 140.Sayı

149 TBB Dergisi 2019 (140) Fatih GÜNDOĞDU TFF kendine özgü bir yapıya sahiptir. 15 Bu görüşteki yazarlar TFF’nin vakıf, dernek ya da ticari bir şirket olmadığından özel hukuk tüzel ki- şisi olarak kabul edilemeyeceğini, Kanun’da kamu kurumu olduğu yö- nünde bir ibare bulunmaması sebebiyle kendisine özgü bir yapısı ol- duğunu kabul etmek gerekeceğini ifade etmişlerdir. Doktrinde hâkim olan üçüncü görüşe göre ise TFF kamu tüzel kişisidir. 16 Bu görüşte- ki yazarlar, Kanun’da yer alan “özel hukuk hükümlerine tabi olma” ifadesinin federasyonu özel hukuk tüzel kişisi olarak nitelendirmeye yetmeyeceğini, hukuki nitelemeyi yaparken TFF’nin kurulma biçimi, faaliyet konusu, idare ile ilişkileri, kamu gücü ayrıcalıklarından fayda- lanıp faydalanmadıkları gibi hususların dikkate alınması gerektiğini, TFF’nin devlet tarafından kanunla kurulduğunu ve bir takım kamu gücü ayrıcalıklarıyla donatılmış ifade etmişlerdir. Bu yazarlar ayrıca TFF’nin kendisini oluşturan üyelerinin iradeleri ile ortadan kaldırıla- mayacağını ve bu nedenle TFF’nin kamu hukuku tüzel kişisi olduğu- nu da belirtmişlerdir. 17 K.1997/2081 (Taner Ayanoğlu, “Türkiye Futbol Federasyonu Tahkim Kurulu’nun İşlevi ve Kararlarının Niteliği”, T ürkiye Barolar Birliği Dergisi, Ankara 2008, S.74, s.51, dipnot 10). Danıştay 1991 yılında verdiği bir kararda ise “Türkiye Futbol Federasyonu’nun özel hukuk hükümlerine tabi olduğunu hükme bağlanmış ol- masının, salt bu nedenle federasyonca ya da federasyon bünyesindeki kurullar- ca tesis edilen işlemlerin idari işlem olması niteliğini ortadan kaldırmayacağını” ifade etmiştir. Bkz. Danıştay 10. D. E.1991/1149, K.1991/2286, Danıştay Dergisi , Y.22, S.84-85, 1992, s.695-697. Öğretide Öztürk, Danıştay’ın bu yaklaşımının doğ- ru olup olmadığının tartışmalı olduğunu ve spor federasyonlarının özel hukuk tüzel kişisi oldukları ve yaptıkları işlemlerin özel hukuk işlemi taşıyıp taşımadığı yönündeki soruya verilecek cevabın idarenin yargısal denetimine ve hak arama özgürlüğüne getirilen sınırlamanın boyutunu ortaya koyması bakımından önemli olduğunu vurgulamaktadır. Bkz. Burak Öztürk, “İdarenin Denetlenmesinde Zo- runlu Tahkim Yolu”, Zabunoğlu Armağanı , Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Yayınları, Ankara 2011, s.609. 15 Şeref Gözübüyük/Turgut Tan, İdare Hukuku Cilt I, Ankara 2013, s.342; Şeref Er- taş / Hasan Petek, Spor Hukuku, Ankara 2011, s.197; Tayfun Akgüner/Kahraman Berk, İdare Hukuku, 8. Basım, İstanbul 2018, s.497. 16 Ayanoğlu, s.52. Yazar, TFF’nin özel hukuk hükümlerine tabi olduğunu, bunun özel hukuk tüzel kişisi olduğu anlamına gelmediğini, her iki niteleme arasında fark bulunduğunu, bir tüzel kişinin kanunla özel hukuka tabi olarak kurulması- nın o tüzel kişiyi kamu tüzel kişisi sıfatından yoksun bırakmayacağını ifade et- mektedir. Aynı yönde, M. Aytaç Özelçi, Türkiye Futbol Federasyonu’nun Türk Hukukundaki Yeri, Seçkin Yayınevi, İstanbul 2010, s.97; Cenk Akil, “Türkiye Futbol Federasyonu Tahkim Kurulu’nun Yapısı ve Kararlarının Hukuki Niteliği”, MÜHF – HAD , C.19, S:3, s.379; Öztürk, s.612, 613. 17 TFF’nin Avrupa’daki örneklerinden farklı bir niteliğe sahip olduğu görülmekte- dir. Örneğin Alman Futbol Federasyonu (DFB) 28 Ocak 1900 tarihinde 86 kulübün

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1