Türkiye Barolar Birliği Dergisi 140.Sayı

151 TBB Dergisi 2019 (140) Fatih GÜNDOĞDU lu tahkim” niteliğinde olduğu ve Kurul’un yargı yetkisini kullanan yargısal bir merci olduğu kanaatindedir. 18 Buna göre futbol hukuku alanında kişiler, aralarında çıkacak uyuşmazlıkla ilgili olarak yalnız- ca TFF hukuku kurullarına başvurabileceklerdir. Öğretide başka bir görüş ise Tahkim Kurulu’nun yargısal değil idari bir merci olduğu- nu ileri sürmektedir. 19 Bu görüş taraftarlarına göre 5894 sayılı Kanun m.4 f.2’de TFF’nin merkez, yurt içi ve yurt dışı teşkilatından meydana geldiği ve hukuk kurullarının merkezi teşkilata dâhil olması sebebiyle TFF merkez teşkilatı organlarından birisi olan Tahkim Kurulu organik olarak konumunun bağlı olduğu federasyona göre belirlenmelidir. Bu değerlendirme sonucunda ise TFF Tahkim Kurulu’nun yargısal değil, idari bir merci olduğunun söylenmesi isabetli olur. Anayasa Mahkemesi 5894 sayılı Kanun’un TFF Tahkim Kurulu’nu düzenleyen 6. maddesinin 4. fıkrasına ilişkin olarak vermiş olduğu kararda, Tahkim Kurulu’nun yürüttüğü faaliyeti AY m.141’de belirti- len yargının davaları en az giderle ve mümkün olan süratle sonuçlan- dırılması görevi kapsamında devletin yargı yetkisini ikame eden bir faaliyet olarak nitelendirmiştir. 20 Buna göre TFF Tahkim Kurulu’nun yürüttüğü faaliyet yargı işlevinin yerine getirilmesi niteliğindedir. 21 VI- TAHKİM KURULU’NA BAŞVURU ZORUNLULUĞU VE KURUL KARARLARININ BAĞLAYICILIĞI Anayasa Mahkemesi’nin 5894 ve 3289 sayılı Kanunlarda yer alan tahkim kurullarına ilişkin hükümleri farklı gerekçelerle iptal etmesin- den sonraki aşamada Anayasa’nın 59. maddesine bir fıkra eklenmiş 18 Erkan Küçükgüngör, “Türkiye Futbol Federasyonu Tahkim Kurulu’nun Hu- kuki Yapısı ve Tahkim Kurulu Kararlarının Niteliği”, AÜHF Dergisi, Ankara 2001/2, s.142; Özelçi, s.152; Sebahattin Devecioğlu/Bilal Çoban, “Türkiye Futbol Federasyonu’nun Özerkliği”, Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimler Dergisi , Sayı 8 An- kara 2003, s. 56; Hasan Petek, Profesyonel Futbolcu Sözleşmesi, s.258; Akil, s.388. Tahkim Kurulu’nun yapısını ve oluşum tarzını dikkate alan bir başka görüşe göre ise Tahkim Kurulu yargısal bir mercii olmayıp, idari bir merciidir. Bkz. Ayanoğlu, s.56, 57. 19 Ayanoğlu, s.56. 20 AYM E.2010/61, K.2011/7 06.01.2011, RG 26.02.2011 – 27858. 21 Anayasa Mahkemesi bir başka kararında ise, 3289 sayılı Kanun kapsamında dü- zenlenen GSGM Tahkim Kurulu’nun kararlarının, bu kurul GSGM bünyesinde örgütlenmiş bir idari olması sebebiyle “idari işlem” olduğunu belirtmiş ve böyle bir birimin yargısal işlev yürütmesinin mümkün olmadığını ifade etmiştir. AYM E.2006/118, K.2009/107, RG 19.03.2010 – 27526.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1