Türkiye Barolar Birliği Dergisi 140.Sayı

154 TFF Tahkim Kurulu Yargılamasının Adil Yargılanma Hakkı Bakımından Değerlendirilmesi karşı yargı zorunlu tahkim yoluna başvurulabilece ği ve tahkim kurulu karar- larına karşı yargı merciine başvurulamayacağı öngörülmesine rağmen, itiraz konusu kuralda böyle bir ayırım yapmaksızın ilgili mevzuat ve TFF kurul ve organlarına ilişkin olarak çıkacak tüm uyuşmazlıklar bakımından ilk de- rece hukuk kurullarının münhasıran karar vermekle yetkili kılınması ve ilk derece hukuk kurullarının kararlarına karşı yargı yoluna başvu- ruların engellenmesi Anayasa ’nın 59. maddesinde yer alan düzenlemeyle bağdaşmadığı gibi, ilgililerin mahkemeye erişim hakkını da ortadan kaldır- makta ve hak arama hürriyetine dokunmaktadır”. VII- SPOR YARGILAMASINDA ANAYASAL HAKLARA MÜDAHALE EDİLMESİ HALİNDE DURUM AY m.59 f.3 hükmünün Anayasa’ya eklenmesiyle birlikte spor yar- gılamalarında Tahkim Kurulu’nca verilen kararların anayasal hak ve özgürlüklerin sınırlanmasına yol açacak nitelikte olması halinde duru- mun ne olacağı, bir başka ifadeyle hakları ihlal edilenlerin gidebilecek- leri bir başka hukuki yolun bulunup bulunmadığı meselesi irdelenme- ye başlanmıştır. Aslında burada kısaca şu soru sorulmak istenmiştir: Acaba spor hukuku uyuşmazlıklarında anayasal hakları sınırlanan kişiler Anayasa Mahkemesi’ne bireysel başvuru yapabilecekler midir? 6216 sayılı Anayasa Mahkemesi’nin Kuruluş ve Yargılama Usulle- ri Hakkında Kanun m.45 f.3’de bireysel başvuru imkânının konu ba- kımından sınırlandığı görülmektedir. Bu hükme göre yasama işleri ile düzenleyici idari işlemler aleyhine doğrudan bireysel başvuru yapıla- mayacağı gibi Anayasa Mahkemesi kararları ile Anayasa’nın yargı de- netimi dışında bıraktığı işlemler de bireysel başvurunun konusu ola- mayacaktır. 27 Bu düzenleme AY m.59 ile birlikte değerlendirildiğinde, AY m.59’un “yargı yolunun kapatan” düzenlemesinin, dolaylı olarak 27 Herkesin Anayasa’da güvence altına alınmış temel hak ve özgürlüklerinden, AİHS kapsamındaki herhangi birinin kamu gücü tarafından, ihlal edildiği iddi- asıyla Anayasa Mahkemesi’ne başvurabileceğini ifade eden AY m.148 f.3 hükmü karşısında, 6216 sayılı Kanun’la getirilen bu düzenlemenin Anayasa’ya aykırı ol- duğu söylenmektedir. Bkz. Korkut Kanadoğlu, Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvuru, On iki Levha Yayınların, İstanbul 2015, s.68; Fazıl Sağlam, “Anayasa Şikâyeti, Anlamı, Kapsamı ve Türkiye Uygulamasında Olası Sorunlar”, Demok- ratik Anayasa, Görüşler ve Öneriler, Editörler: Ece Göztepe, Aykut Çelebi, Metis Kitabevi, İstanbul 2012, s.446.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1