Türkiye Barolar Birliği Dergisi 140.Sayı

16 Modern Hukukun Belirlenmesi Serüveni Üzerine Bir Deneme Hobbes’e göre devletin amacı, bireysel güvenliktir . Doğal olarak öz- gürlüğü ve başkalarına egemen olmayı seven insanların, devletler ha- linde yaşarken kendilerini tabi kıldıkları sınırlandırmanın nihai nede- ni, amacı veya hedefi, kendilerini korumak ve böylece daha mutlu bir hayat sürmektir. Bu güvenlik doğal hukukla sağlanamaz . Çünkü adalet, hakkaniyet, tevazu, merhamet ve, özet olarak, bize ne yapılmasını istiyor- sak başkalarına da onu yapmak gibi doğa yasaları, bunlara uyulmasını sağlayacak bir gücün korkusu olmaksızın, bizi taraf tutmaya, kibre, öç almaya ve benzer şeylere sürükleyen doğal duygularımıza aykırıdır. Kılıcın zoru olmadıkça ahitler sözlerden ibarettir ve insanı güvence altına almaya yetmez. Bu nedenle, doğa yasalarına rağmen, (bu ya- salara uyulmak istendiğinde ve güvenlik içinde uyulması mümkün olduğunda) kurulu bir iktidar yoksa veya bu iktidar güvenliğimiz için yeterince büyük değilse; herkes, bütün diğer insanlara karşı korunmak için, kendi gücüne ve kurnazlığına dayanacak ve üstelik bunu meşru olarak yapabilecektir. 22 Hobbes’e göre bu durumda güvenlik “ Tek bir karar verici tarafından yönetilmeyen bir çoğunlukla da sağlanamaz. Tek karar verici sürekli olmalıdır .” 23 Hobbes’e göre insanlar şeref ve itibar için sürekli rekabet halinde- dir. Dolayısıyla insanlar arasında kıskançlık ve nefret, ve en sonunda da savaş çıkar. İnsanlar arasında ortak çıkar özel çıkardan farklıdır ve onlar arasında özel çıkar üstün gelir. Akıl nedeniyle diğerlerine na- zaran daha akıllı ve toplumu yönetmeye daha yetenekli olduklarını düşünürler, yenilik ve değişiklik yapmaya çalışırlar ve bu şekilde kar- gaşaya neden olurlar. İyiyi kötü, kötüyü iyi gösterebilme yeteneğini bulundururlar, iyi ve kötünün görünürdeki oranını değiştirmeye yö- nelik yetenekleri vardır. Bilgeliklerini göstermeyi ve devleti yönetenle- rin eylemlerini denetlemeyi severler. İnsanların mutabakatı doğal de- ğil yapaydır. Bu nedenle onların mutabakatını sabit ve sürekli kılmak için, ahit dışında başka bir şey daha gereklidir; yani, hepsini korku içinde tutacak ve eylemlerini ortak faydaya yöneltecek genel bir güç. 24 Hobbes’a göre bir devleti oluşturmanın tek yolu bireylerin tüm kudret ve güçlerini, tek bir kişiye veya hepsinin iradesini oyların çok- 22 Thomas Hobbes, Leviathan, Çev. Semih Lim, Yapı Kredi Yayınları, 14. Baskı, İstanbul 2016, s. 133. 23 Hobbes, a.g.e., s. 134-135. 24 Hobbes, a.g.e., 135-136.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1