Türkiye Barolar Birliği Dergisi 140.Sayı
205 TBB Dergisi 2019 (140) Arif Barış ÖZBİLEN isimlerin ayrılmasına yönelik düzeltme talepleri de NHK geçici m. 8 hükmü kapsamında değerlendirilecektir. Bu ve benzeri talepler de yukarıdaki ihtimâllerde olduğu gibi, yine il ve ilçe idare kurullarınca değerlendirilecek ve kurulca talebe uygun bir karar verilirse, bu kara- ra dayanılarak nüfus müdürlüğünce gerekli değişiklik yapılarak, ilgili kaydın düşünceler alanına bu konuda bir açıklamada bulunulacaktır. 2- Başvuru Koşulları 5490 sayılı Kanun’a eklenen geçici madde 8, ad ve soyadlarının mahkeme kararı aranmaksızın, il veya ilçe idare kurulunun vereceği kararla değiştirilebilmesi için belirli başvuru koşulları ortaya koymuş- tur. a) Başvuru süresi, talebin yöneltileceği makam ve başvuru şek li Bu koşullardan ilki, başvuru süresine ilişkindir. Buna göre, yuka- rıda bahsettiğimiz nedenlerden birine dayanarak ad veya soyadı deği- şikliği talebinde bulunan kişinin, geçici madde 8 hükmünün yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 2 yıl içinde başvuruda bulunması gerekmek- tedir. Bu husus Genelge m. 15 hükmü ile de ortaya konulmaktadır. Söz konusu düzenlemeye göre, 7039 sayılı Kanun gereğince ad veya soyadı değişikliğine ilişkin müracaatlar, 03.11.2019 tarihinde mesai sa- ati bitimine kadar kabul edilecektir. Bu tarihten sonra yapılacak olan müracaatlar ise kabul edilip, işleme alınmayacaktır. Başvuruya ilişkin diğer bir koşul ise, ad veya soyadı değişikliği talebinde bulunan kişinin bu talebini yönelteceği makamdır. Geçici madde 8 hükmü, konu ile ilgili olarak, ad veya soyadı değiştirme ta- lebinde bulunan kişinin yerleşim yerinin bulunduğu yerin nüfus mü- dürlüğünü işaret etmektedir. Bu nedenle il veya ilçe idare kurulların- ca yerleşim yeri dışındaki nüfus müdürlüklerine yapılan müracaatlar kabul edilmemektedir. Yerleşim yeri aynı olan ailenin ergin çocukları soyadı değişikliğine ilişkin talepleri için anne ve babaları ile birlikte başvuruda bulunabilirler. Yerleşim yeri yurt dışında bulunan Türk va- tandaşlarının ad veya soyadı değişikliğine ilişkin başvuruları ise dış temsilcilikler vasıtasıyla alınmaktadır. Bu talepler, il veya ilçe idare kurullarınca değerlendirilmek üzere ilgililerin aile kütüğünde kayıtlı olduğu yerin valilik veya kaymakamlığına dış temsilcilikler tarafından ulaştırılmaktadır (Genelge m. 14).
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1