Türkiye Barolar Birliği Dergisi 140.Sayı
252 Tıbbi Konsültasyon ve Kusurun Paylaştırılması Sorunu düğü veya hasta tarafından talep edildiği takdirde, tedavi zamanına ait müşahade notlarını vermesi gerekir. TDNm. 24/II’de sadece müdavi hekimin konsültasyon talebinden bahsedilmiş, ancak konsültan hekimin de ayrıca konsültasyon isteyip isteyemeyeceğine dair bir açıklık getirilmemiştir. Uygulamada konsül- tan hekimlerin de konsültasyon isteyebildiği doktrinde belirtmektedir. Buna örnek olarak da epigastrik ağrı şikayeti olan hastada dahiliye konsültasyonu istendiğinde, konsültan dahiliye hekiminin genel cer- rahiden konsültasyon isteyebildiği ifade edilmiştir. Bununla birlikte her ne kadar açıkça TDN’de belirtilmese de konsültasyonu hasta ile birlikte sadece müdavi hekimin isteyebileceği belirtildiğinden, konsül- tan hekimin konsültasyon talebini müdavi hekim değerlendirmelidir. Zira asıl sorumluluk konsültasyon talep eden müdavi hekimdedir. 38 3) Konsültasyon Talebinin Muhatabı Konsültasyon, genellikle müdavi hekimin uzmanlık alanı dışın- daki bir alanda uzman olan hekimden istenir. Bu açıdan konsültan hekim, kural olarak danışılan hastalık, tedavi veya tıbbi girişim vb. konularında bilgi ve deneyim sahibi olmalıdır. 39 Zira konsültasyon kavramı, müdavi hekim dışındaki uzman bir hekimden görüş alınma- sını ifade eder. Doktrinde ifade edildiği gibi 40 , ideal bir konsültan hekim, patron- luk taslamadan bilgilendiren, konferans vermeden öğreten, doğrudan order vermeden yönlendiren ve müdavi hekimi güç durumda bırak- madan problemi çözen kişidir. Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü’nün 15.08.2013 tarihli 2003/97 sayılı Genelgesinde de belirtildiği üzere sağ- lık kurumları; birinci basamak sağlık kuruluşları (aile hekimleri, sağ- lık ocakları vb.), ikinci derece sağlık kuruluşları (eğitim ve araştırma hastanesi olmayan devlet hastaneleri) ve üçüncü derece sağlık kuru- s. 102. 38 Doğramacı, s. 84. 39 Türk Tabipler Birliği Hekimlik Meslek Etiği Kuralları m. 19/c “Konsültan hekim, alanında bilimsel ve teknik bilgiye sahip olmalıdır.” 40 RC. Bates, The two sides of every successful consultation, Med Econ. Y. 1979, C. 7, s. 173 – 180. (Cohn, s. 5’den naklen).
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1