Türkiye Barolar Birliği Dergisi 140.Sayı
335 TBB Dergisi 2019 (140) Sercan UÇAR kımından ise ikili bir ayrıma gidilmişti. Bu illerin sınırları içinde kalan (normal) köylerin tüzel kişiliği sona erdirilmiş; bu köyler mahalleye dönüştürülmüştü (5216 sayılı Kanun geçici m. 2). Kanun koyucu, or- man köyleri bakımından ise bir istisnaya yer vermişti (5216 sayılı Ka- nun geçici m. 2). Bu istisna ile söz konusu iki ilin sınırları içerisinde kalan orman köylerinin tüzel kişiliği korunmuştu. Mahalleler ülke genelinde en sık karşılaşılan yerleşim yerleridir. 15 Gözler mahalle kavramını şu şekilde tanımlamaktadır: “Mahalle, ‘bele- diye sınırları içerisinde yer alan, ortak ihtiyaç ve öncelikleri benzer özellikler gösteren ve sakinleri arasında komşuluk ilişkisi bulunan insanların yaşadığı idari birim’dir” . 16 Mahalleler tüzel kişiliği haiz değildir. Bu sebeple ma- halleler birer mahalli idare birimi olarak nitelendirilemez. 17 2. Çekte Düzenlenme Yeri Olarak Gösterilebilme Nitelikleri Bakımından a. Genel Olarak TTK m. 780/1/e uyarınca çek metninde çekin düzenlendiği ye- rin gösterilmesi gerekmektedir. 18 Kanun koyucu, düzenlenme yerinin çek metninde açıkça gösterilmemiş olması ihtimaline binaen, alternatif bir çözüme de yer vermiştir. TTK m. 781/3’e göre düzenlenme yeri gösterilmemiş olan çek, düzenleyenin adı 19 yanında yazılı olan yerde pı otuz kilometre, nüfusu iki milyondan fazla olan büyükşehirlerde yarıçapı elli kilometre olan dairenin sınırları içinde kalan (normal) köyler mahalle statüsüne dönüştürülmüş, tüzel kişiliklerini kaybetmişti. Belirtilen sınırlar içerisinde kalan orman köyleri bakımından ise durum farklıydı; orman köylerinin tüzel kişilikleri korunmuştu (5216 sayılı Kanun geçici madde 2). Bilgi için bkz. Gözler, İdare Hu- kuku, s. 484. 15 Detaylı bilgi için bkz. Günday, s. 508 vd.; Gözler, Mahallî İdareler, s. 48 vd. 16 Gözler, Mahallî İdareler, s. 488. 17 Gözler, Mahallî İdareler, s. 487, dn. 2. 18 Düzenlenme yerinin çek metninde gösterilmesine ilişkin esaslar hakkında detaylı bilgi için bkz. Ali Bozer/Celal Göle, Kıymetli Evrak Hukuku, 7.b., Ankara 2017, s. 251 vd.; Erdoğan Moroğlu, “Kambiyo Senetlerinde Düzenlenme Yeri”, Prof. Dr. Fehiman Tekil’in Anısına Armağan, İstanbul 2003, s. 157-158; Abuzer Kendigelen, Çek Hukuku, 4.b., İstanbul 2007, s. 92 vd. 19 Çekin unsurlarını düzenleyen TTK m. 780/1’de düzenleyenin adından söz edil- memiştir. Çekte, düzenleyenin adının değil; imzasının bulunması zorunludur. Bu sebeple, TTK m. 781/3’de yer alan “düzenleyenin adı” ifadesinin, “düzenleyenin imzası” olarak anlaşılması yerinde olacaktır. Bu hususta bkz. Moroğlu, Düzen- lenme Yeri, s. 158; Şafak Narbay, “Çekte İbraz Sürelerinin Belirlenmesinde Ölçü Alınan ‘Yer’ Kavramına ‘De Lege Lata’ ve ‘De Lege Ferenda’ Çözüm Önerileri”,
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1