Türkiye Barolar Birliği Dergisi 140.Sayı

45 TBB Dergisi 2019 (140) Ayşegül KULA saya ihtiyaç duyulması doğrultusunda 8 idari yaptırım gerektiren fiiller ve bunlara ilişkin ilkeler ayrı olarak 30.03.2005 tarihli 5326 sayılı Kaba- hatler Kanunu’nda düzenlenmiştir. Bu doğrultuda, Kabahatler Kanu- nu, kabahatler hukukunun ana kanunu olarak nitelendirilmektedir. 9 Kabahatlerin TCK’da düzenlenmiyor olması kabahatleri suç ol- maktan çıkarma eğiliminin yansıması olarak görülmektedir. 10 , 11 Bu yansıma doğrultusunda “suç durumundan çıkarma”, “ceza durumun- dan çıkarma” ve “kovuşturmadan ayrılma” şeklinde görünümler or- taya çıkmaktadır. 12 Kabahatler açısından değerlendirildiğinde ise bazı fiillerin suç olmaktan çıkarılması ve başka bir hukuk alanında değer- lendirilmemesinin yanı sıra bazı suçlar kabahate dönüştürülmüştür. 13 Kabahate dönüştürme, karşılığında öngörülen cezada değişikliğe git- mek suretiyle “ceza sistemi içerisindeki hafif cezalandırmaya yönelik nicelik değişimlerini” ifade eden “ceza durumundan çıkarma” olarak nitelendirilebilir. 14 Kabahatlerin suç olmaktan çıkarılması eğilimine ek olarak, sosyal ve ekonomik şartlardaki değişim doğrultusunda çeşitli suçların kabahat olarak düzenlendiği de ifade edilmiştir. 15 Benzer şe- 8 Erdener Yurtcan, Yargıtay Kararları Işığında Kabahatler Kanunu ve Yorumu, 2. Bs., Türkiye Barolar Birliği, Ankara 2016, s.9. Yurtcan ayrıca adliyelerin iş yükünü azaltma amacının olduğunu da belirtmektedir. Bkz. Yurtcan, s. 13 Benzer şekilde bkz. Ali Karagülmez, Suç Olmaktan Çıkarma İdari Para Cezaları Açıklamalı Ka- bahatler Kanunu, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2005, s.27. 9 Berrin Akbulut, Türk Ceza Kanunu ile Kabahatler Kanunu Genel Hükümlerinin Yaptırım Hükümleri Dışında Karşılaştırılmalı Olarak İncelenmesi, 2. Bs., Adalet Yayınevi, Ankara 2014, s. 43. 10 Elif Bekar, “Kabahatler Kanunu’nun Genel Hükümlerinin Değerlendirilmesi”, İs- tanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, 2011, C. 69, S. 1-2, s. 1035. 11 Suç olmaktan çıkarılan fiillerin detaylı örnekleri için bkz. İsmail Yalçın, Tüm Yön- leriyle Kabahatler Hukuku, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2007, s.25-32. Mevzuatların karşılaştırmalı değerlendirilmesine ilişkin ayrıca bkz. Zekeriya Yılmaz, Türk Ceza Kanunu ve Kabahatler Kanunu, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2005, s. 357-365. 12 Köksal Bayraktar, “Ceza Hukukunda Suç Olmaktan Çıkarma Akımı”, İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, 1984, C. 50, S. 1-4, s. 198-200. Bayraktar ise suç olmaktan çıkarmayı (i) suç teşkil eden fiillerin ceza kanunundan çıkarılıp hiçbir hukuki düzene dâhil edilmemesi veya başka bir hukuk alanına sokulması ve (ii) suç teşkil eden fiillerin karşısında ceza sisteminin işlememesi olmak üzere ikiye ayırmıştır. Benzer şekilde bkz. Karagülmez, s. 28-30. 13 İsmail Yalçın, s.32. Kabahatleri suç olmaktan çıkarma eğilimi hakkında detaylı bil- gi için bkz. Fatih Selami Mahmutoğlu, Kabahatleri Suç Olmaktan Çıkarma Eğili- mi ve Düzene Aykırılıklar Hukukunda (İdari Ceza Hukukunda) Yaptırım Rejimi, Kazancı, İstanbul 1995. 14 Bayraktar, s. 200. Benzer şekilde bkz. Karagülmez, s. 30. 15 Mahmutoğlu, Kabahatleri Suç Olmaktan Çıkarma Eğilimi, s.49. Kültür değişimi

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1