Türkiye Barolar Birliği Dergisi 140.Sayı

46 Kabahatler Kanunu’nun Genel Hükümleri kilde, “insan ve toplum vicdanında fazla derin yankı uyandırmayan … hafif fiillerin” cezalandırılmasının yürütmeye bırakılmasının amaç- landığı da söylenebilir. 16 Kabahat teşkil eden hareketlerin söz konusu döneme özgü olarak sosyal düzeni çok sarsmayacağı düşünülebilir. 17 Değişen koşullar veya mahkemelerin iş yükünün ve tarafların zaman, emek ve masraf kayıplarının önüne geçilmesinin amaçlanmasının yanı sıra farklı eylemlerin aynı tarz yaptırımlara tabi olmasının ceza huku- kunun önleme amacı ile bağdaşmadığı da ifade edilmiştir. 18 1. Kabahatler Kanunu’nun Genel Amacı ve Kapsamı Kanunun amaç ve kapsamı birinci maddede düzenlenmektedir. Kanun’un 1. maddesi uyarınca, Kabahatler Kanunu “toplum düzeni- ni, genel ahlakı, genel sağlığı, çevreyi ve ekonomik düzeni koruma”yı amaçlamaktadır. 19 Genel ahlak, genel sağlık, çevre ve ekonomik düzeni koruma amaçlarının toplum düzenini koruma amacının somutlaşmış halleri olduğu ve kanunun esas amacının “toplum düzeni”ni korumak olduğu da belirtilmiştir. 20 Kabahatlerin düzenlenmesinin amacı, idare- nin amacı doğrultusunda “idari düzenin ve kamu hizmetinin sağlan- ması” olarak da ifade edilmiştir. 21 Bu amaçların idari düzeni oluşturan ve bu doğrultuda evrilen hukukun da bu eğilime yol açacağı söylenebilir. Bkz. Sema Ayatar Kızılyar, “Ceza Yaptırımı ile İdari Yaptırım Ayrımı”, Yaşar Üniversi- tesi Dergisi , 2013, C. 8, Özel Sayı, s. 1649. Suç olmaktan çıkarma akımının nedenleri için ayrıca bkz. Bayraktar, s. 202-205; Süheyl Donay, İdarenin Ceza Verme Yetkisi Konusunda Anayasa Mahkemesinin Bir Kararı Üzerine Düşünceler, İstanbul Üni- versitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, C. 37, S. 1-4, s. 423-424. 16 Doğan Soyaslan, Yürütme Organının Suç ve Ceza Koyma Yetkisi, Kazancı, Anka- ra 1990, s. 106. 17 Ayatar Kızılyar, s.1648. İdarenin çalışma alanının genişlemesi ve bu doğrultuda yetkilerinin artma gereksinimi doğrultusunda suç olmaktan çıkarma eğiliminin benimsendiği de söylenebilecektir. Bkz. Kızılyar, s. 1651. 18 Hamide Zafer, “İdari Yaptırım Usulü”, Av. Dr. Şükrü Alpaslan Armağanı, Can Matbaacılık, İstanbul Mayıs 2007, s. 668. 19 Kabahatler Kanunu öncesinde de yaptırımların amacının ekonomik nitelik ve genel sağlık, güvenlik ve düzen ile ilişkilendirildiği görülmektedir. Bkz. Fatih S. Mahmutoğlu, “İdari Para Yaptırımını Gerektiren Eylemler Yönünden Yargılama Rejimi”, İstanbul Hukuk Fakültesi Mecmuası, C. 55, 1996, s. 155. Kabahatler Kanu- nunun amacının gerekçe doğrultusunda “kabahatleri ceza hukuku kapsamından çıkarma” olduğuna ilişkin bkz. Çelikbilek, s. 6. 20 Atilla İnan, İbrahim Demir, Uygulamacılar İçin Açıklamalı-Gerekçeli Kabahatler Kanunu, Ankara 2006, s. 11-12. 21 Ilgın Özkaya Özlüer, “İdari Yaptırımların Özellikleri ve Çevre Kanunu”, Ankara Barosu Dergisi , S. 2015/1, s. 133

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1