Türkiye Barolar Birliği Dergisi 140.Sayı
47 TBB Dergisi 2019 (140) Ayşegül KULA unsurlar olduğu da belirtilmiştir. 22 Kabahatler Kanunu’nun aşağıda anlatacağımız üzere sistem birliğini sağlama hedefi göz önünde bu- lundurulduğunda, kanunun “sistem birliğinin ve ahenginin sağlan- ması” amacı olduğu da ileri sürülebilmektedir. 23 Kapsam olarak değerlendirildiğinde Kabahatler Kanunu’nun ka- bahatlere ilişkin genel ilkeleri, kabahatler karşılığında uygulanabile- cek olan idari yaptırımların türlerini, sonuçlarını ve buna ilişkin karar alma süreçlerini ve bunlara karşı kanun yolları ile bunların yerine geti- rilmesine ilişkin esaslar ile çeşitli kabahatleri düzenlediği görülmekte- dir. Bu doğrultuda, Kabahatler Kanunu’nun hem kabahat teşkil eden fiiller gibi maddi hukuka hem de idari yaptırıma karşı başvurulabile- cek kanun yolları gibi usul hukukuna ilişkin konuları düzenlediğini söylemek gerekmektedir. 24 Belirtmek gerekir ki, kanun kabahatler ba- kımından sınırlayıcı nitelikte değildir; 25 nitekim kabahatler sadece Ka- bahatler Kanunu’nda düzenlenmemektedir. 26 Ayrıca eklemek gerekir ki Kabahatler Kanunu kapsamına hem yaptırımın muhatabı hem de yaptırıma karar veren kişi/kurum/kuruluş girmektedir. 27 2. Kabahatler Kanunu’nda Kabahat Tanımı Kabahatlerin ne olduğunun tespit edilebilmesi için ilk olarak ka- bahat tanımının yapılması gerekmektedir. 28 Kabahat, doktrinde bazı 22 Ramazan Çağlayan, İdari Yaptırımlar Hukuku (Kabahatler Kanunu Yorumu), Asil Yayın, Ankara 2006, s. 128; Salih Benli, “Kabahatler Kanununda Düzenlenen İdari Yaptırımlara İlişkin Kanun Yolları”, Adalet Dergisi , Eylül 2010, S. 38, s. 5-6. 23 Bekar, s. 1035. 24 Kangal, s. 26. 25 Necati Meran, 5560 sayılı Kanun Değişiklikleriyle Açıklamalı Kabahatler Kanunu & Kabahat İçeren Kanunlar, 2. Bs., Kartal Yayınevi, Ankara 2007, s. 10; TBMM, Kabahatler Kanunu Tasarısı ve Adalet Komisyonu Raporu, Dönem: Yasama Yılı: 3, (Çevrimiçi) https://www.tbmm.gov.tr/sirasayi/donem22/yil01/ss840m.htm , 03.01.2017, Madde 1 Gerekçesi 26 Diğer mevzuatların da kabahat içerdiği sıklıkla görülmektedir. Farklı konularda düzenlenen kabahatlere örnek olarak bkz. 5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu, 4857 sayılı İş Kanunu, 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu, 6112 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hak- kında Kanun, 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu, 442 sayılı Köy Kanunu, 2872 sayılı Çevre Kanunu, 222 sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu. 27 Atilla İnan, İbrahim Demir, Uygulamacılar İçin Açıklamalı-Gerekçeli Kabahatler Kanunu, yayın evi yok, Ankara 2006, s.13-14. 28 Hüsnü Aldemir, 5560 sayılı Değişiklik Türk Ceza Kanunu ve Kabahatler Kanunun Yorumu, 2. bs., Kartal Yayınevi, Ankara 2007, s. 798.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1