Türkiye Barolar Birliği Dergisi 140.Sayı
49 TBB Dergisi 2019 (140) Ayşegül KULA geldiği düşünüldüğünde, 35 kanımızca kabahatlerin haksızlık olarak tanımlanması bir sorun teşkil etmemektedir. Kabahat ayrıca, “karşılığında idari yaptırım uygulanmasının ka- nunda öngörüldüğü tipe uygun ve hukuka aykırı fiil” olarak 36 veya “toplum düzenini, genel ahlakı, genel sağlığı, çevreyi ve ekonomik düzeni korumak amacıyla cezalandırılan bir fiil” 37 olarak da tanımlan- maktadır. Kabahatin “hafif yaptırımlarla cezalandırılan haksızlıklar” 38 ya da “idare ve ceza hukukunun kesişim noktasında yer alan hukuk kurallarına aykırılık teşkil eden fiiller” 39 olarak tanımlandığı da görül- mektedir. Türk Dil Kurumu ise kabahat kavramını “uygunsuz hare- ket, çirkin, yakışıksız davranış, suç, kusur, töhmet” ve “hafif hapis, para cezası veya meslek ve sanattan alıkonulma ile cezalandırılan suç” olarak tanımlamaktadır. 40 Belirtmek gerekir ki, kanundaki kabahat ta- nımı doğrultusunda, özel kanunlarda düzenlenen ve karşılığında idari yaptırım öngörülen fiiller de kabahat sayılacaktır. 41 Kabahat tanımına ilişkin önem teşkil eden bir konu Anayasa Mahkemesi’nin bir kararında ele alınmıştır. Kabahat kavramının “haksızlık” olarak tanımlanmasının idari yaptırımın belirsizliğine yol açması ve belirlilik ile hukuki güvenlik ilkesine, dolayısıyla Türkiye Cumhuriyeti Anayasası 42 md. 2’de yer alan hukuk devleti ilkesine aykırılık iddiası ile Anayasa Mahkemesi önünde bu maddenin iptali istenmiştir. Anayasa Mahkemesi, Anayasa md. 2 ve md. 38 doğrultu- sunda yaptığı incelemede, tanımın yaptırım niteliğine vurgu yapmış 35 İzzet Özgenç, Türk Ceza Hukuku Genel Hükümler, 12. Bs., Seçkin Yayıncılık, An- kara 2016, s. 291. 36 Kangal, s. 2. 37 Yurtcan, s. 15. 38 İnan, Demir, s. 15. 39 Kaşka, s. 174. 40 (Çevrimiçi) http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid =TDK.GTS.5a251bba9656b8.63194951 25.12.2017. Belirtmek gerekir ki, “hafif ha- pis, … suç” olarak yapılan ikinci tanım, kanımızca 765 sayılı CK dönemine iliş- kindir; nitekim 5252 sayılı Türk Ceza Kanunu’nun Yürürlük ve Uygulama Şekli Hakkında Kanun md. 7 uyarınca kanunlardaki hafif hapis veya hafif para cezası idari para cezası olarak değiştirilmiştir. Aynı yorum için bkz. Ekinci, s. 11. Kaba- hat tanımına ilişkin ölçütler için ayrıca bkz. Burcu Erdinç, “İdari Yaptırımların Kavramsal Çerçevesi ve Cezai Yaptırımlarla Karşılaştırılması”, Ankara Barosu Der- gisi , S. 2, 2012, s. 249. 41 Aldemir, s. 798; Zafer, s. 669 42 Bundan sonra Anayasa olarak anılacaktır.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1