Türkiye Barolar Birliği Dergisi 140.Sayı
61 TBB Dergisi 2019 (140) Ayşegül KULA sağının kabahatler açısından da geçerli olması gerekir; ayrı bir madde öngörülmüş olmasına gerek yoktur. Danıştay da “cezayı gerektiren fi- ilin tüm unsurları tamam olmadan failin cezalandırılamayacağı” ilke- sinin idari yaptırımlar için de geçerli olacağı gerekçesi ile kıyas yoluyla “ceza tayinine olanak” olmadığına hükmetmiştir. 119 5. Kabahatler Kanunu’nun Uygulanması 5.1 Kabahatler Kanunu’nun Zaman Bakımından Uygulanması Kabahatler Kanunu md. 5 uyarınca “(1) 26.9.2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu’nun zaman bakımından uygulamaya ilişkin hükümleri kabahatler bakımından da uygulanır. Ancak, kabahatler karşılığında öngörülen idarî yaptırımlara ilişkin kararların yerine geti- rilmesi bakımından derhal uygulama kuralı geçerlidir. (2) Kabahat, fa- ilin icrai veya ihmali davranışı gerçekleştirdiği zaman işlenmiş sayılır. Neticenin oluştuğu zaman, bu bakımdan dikkate alınmaz.” TCK hükümleri doğrultusunda Kabahatler Kanunu’nun zaman bakımından uygulanmasına ilişkin olarak, kişilerin kabahat teşkil eden fiili gerçekleştirdikleri zaman kabahat sayılmayan fiillerinden dolayı haklarında idari yaptırım uygulanamaz. Kabahat fiilinin, fii- lin gerçekleştiği andaki kanuna tabi olması esas kural olmaktadır. 120 Bir başka deyiş ile fiilin gerçekleşmesinden sonra yürürlüğe giren bir kanun veya genel düzenleyici işlem ile fiil karşısında yaptırım uygulanamayacaktır. 121 Herhangi bir yaptırım kararı verilmiş ise de bu kararın kanuni sonuçları oluşmayacaktır. 122 Bu doğrultuda Kaba- hatler Kanunu’nun da TCK hükümleri doğrultusunda geçmişe uy- gulama yasağını kabul ettiği görülmektedir. 123 Bu yasak kapsamına sadece kabahat teşkil eden fiillerin tespiti değil; kabahatlere ilişkin genel hükümlerin de gireceğini söylemek gerekmektedir. 124 Örneğin 119 Danıştay 4. Daire, E. 2006/2998, K. 2006/2299, T. 22.11.2006. 120 Pehlivan, s. 108. 121 Kangal, s. 65. 122 Çelikbilek, s. 9. 123 Kangal, s. 65. Belirtmek gerekir ki, Kangal burada derhal uygulama ilkesi değer- lendirmesini de yapmaktadır. Fakat ileride idari yaptırım kararlarının yerine ge- tirilmesi bakımından derhal uygulamayı ele alacağımız için, bir karşılık yaratma- mak adına geçmişe yürüme yasağı olarak değerlendirmeyi uygun bulmaktayız. 124 Kangal, s. 65. Geçmişe yürüme yasağının genel hükümler ve özel hükümler an- lamına gelen dar anlamda kabahatler hukuku için geçerli olduğuna ilişkin ayrıca bkz. Akbulut, s. 163.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1