Türkiye Barolar Birliği Dergisi 140.Sayı
83 TBB Dergisi 2019 (140) Mehmet KARAARSLAN lar bakımından tahkim müessesesi 2000’li yıllarda hukukumuza gir- miştir. Doktrinde, tahkim yolunun getirilmesinin idari rejime ve hu- kuk devletine zarar verdiği ileri sürülse de 49 büyük çapta yatırımların milli kaynaklarla yapılmasının zor ya da imkânsız olduğu durum ve koşullarda, uluslararası sermayenin çekilebilmesi ve devasa yatırımla- rın finanse edilebilmesi için zorunlu bir yöntem olduğu ifade edilme- lidir. Hemen ilave edelim ki idarenin taraf olduğu ihtilaflar bakımın- dan tahkim müessesesi sınırlı bir uygulama alanına sahiptir. Bunlar da imtiyaz şartlaşma ve sözleşmelerinden kaynaklanan ihtilaflar ile 29.6.1938 tarih ve 3533 sayılı Kanun’la belirlenen kamu idareleri ile kamu kurumlarının kendi aralarında cereyan eden özel hukuk ihtilaf- larının çözümü ve spor federasyonlarının 50 kendi faaliyet alanlarının yönetim ve disipliniyle ilgili olarak aldıkları kararlar konusunda uy- gulanmaktadır. 13.08.1999 yılında 4446 sayılı Kanun’un 2. maddesi ile Anayasa’nın 125. maddesinin 1. fıkrasına eklenen hükümle kamu hizmetleri ile ilgi- li imtiyaz şartlaşma ve sözleşmelerinden kaynaklanan uyuşmazlıklar konusunda milli veya milletlerarası tahkim yolunun öngörülebileceği düzenlemiştir. Anayasa’da yapılan bu değişiklik sonrası bir dizi yasal düzenleme yapılmıştır. Bu düzenlemelerle, milletlerarası tahkim yoluna gidilebilmesi için yabancılık unsurunun bulunması şartı getirilmiştir. Yabancılık unsuru bir hukuki ilişki veya olayın birden fazla hukuk düzeni ile irtibatlı ol- ması olarak ifade edilmektedir. 51 Kamu hizmetinin görülmesine ilişkin imtiyaz şartlaşma ve söz- leşmeleri dışındaki idari sözleşmelere karşı ulusal ya da uluslarara- 49 Azrak, s.83. 50 Doktrinde TFF’nin, Kanunla özel hukuk hükümlerine tabi tutulmuş olmasının TFF’yi bir özel hukuk kişisine dönüştürmediği ve TFF’nin bir kamu tüzel kişisi ol- duğu haklı olarak ifade edilmektedir. Kemal Gözler/Gürsel Kaplan, İdare Huku- ku Dersleri, Ağustos 2017, Bursa, s.96; Ramazan Çağlayan, İdare Hukuku Dersle- ri, 6. Bası, Ankara 2018, s.63; Tahir Muratoğlu, İdare Hukuku Perspektifiyle Türk Futbolunda Tahkim, Hukukta Alternatif Uyuşmazlık Çözüm Yolları, Mayıs 2018, Ankara, s.111; Benzer düzenlemelerin diğer federasyonlara ilişkin mevzuatlarda da olduğu görülmektedir. Buna karşın TFF’nin bir özel hukuk kişisi olduğunu ileri süren görüşlerde vardır. 51 Ziya Akıncı, Milletlerarası Tahkim, 4. Baskı, İstanbul 2016, s.56.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1