Türkiye Barolar Birliği Dergisi 140.Sayı
90 İdarenin Taraf Olduğu Uyuşmazlıkların Alternatif Uyuşmazlık Çözüm Yöntemleri ile Giderilmesi sayılı Terör ve Terörle Mücadeleden Doğan Zararların Karşılanması Hakkında Kanun’un, 72 aynı zamanda bir uzlaşma ve sulh yolu olarak düzenlendiği ifade edilmelidir. Ancak bu yoların en azından bazıları- nın; idarelerce yeterli kaynağın ayrılmaması, 73 uzlaşma usulünün yete- rince açık düzenlenmemesi ve zararın tespiti hususunda uygulanacak usulün belirlenmemiş olması 74 gibi eksiklikler ve yine bu yöntemle- rin uygulanmasının bürokratlar için büyük bir sorumluluk 75 riski ve sürecini ifade etmesi sebebiyle uygulamada pek etkin olmamaktadır. Hemen ilave edelim ki bu alandaki boşluğu doldurmak için 659 sayılı KHK ile getirilen uzlaşma yönteminin de günümüze dek pek etkili ol- madığı ve uygulamada müracaat edilmediği ifade edilmelidir. 76 Sulh yetkisi, idare adına yetkili temsilciler tarafından kullanılma- sına karşın uzlaşmazlığın diğer tarafı olan özel hukuk kişileri adına ise bu kişilerin kendileri, yasal temsilcileri ve avukatları tarafından kulla- nılabilmektedir. Sulh yetkisinin avukatlar tarafından kullanılabilmesi için avukatların özel yetkiye sahip olmaları gerekir. 1136 sayılı Avu- katlık Kanunu’nun 35/A maddesine göre avukatlar dava açılmadan veya dava açıldıktan sonra müvekkilleri ile birlikte karşı tarafı uzlaş- maya davet edebilmekte ve uzlaşma zaptı imzalayabilmektedirler. 2. Adli Uyuşmazlıklarda Sulh a) Genel Olarak 659 sayılı KHK kapsamında olan idarelerin, adli yargıda dava aç- madan ve icra takibinde bulunmadan önce karşı tarafı sulha davet et- mesi esası benimsenmiştir. Aynı şekilde kendi aleyhlerine adli yargıda dava açılacağını veya icra takibinde bulunulacağını bir şekilde haber almış olan idarelerin de yine karşı tarafı sulha davet etme imkânı ge- tirilmiştir. İdare aleyhine açılacak dava veya icra takiplerinde idarenin, sulh isteyip istememesi konusunda idarelere açık bir takdir yetkisi tanın- mıştır. Ancak idarenin davacı olduğu veya icra takibinde bulunaca- 72 Resmi Gazete, T.27.07.2004, S.25535. 73 Dilşad Yılmaz, s.98. 74 Hasoğlu, s.1990. 75 Özbek, İdari Uyuşmazlıkların Çözümünde Yargılama Dışı Usuller (I), s.94. 76 Gürsel Özkan, s.265.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1