Türkiye Barolar Birliği Dergisi 140.Sayı
95 TBB Dergisi 2019 (140) Mehmet KARAARSLAN İYUK’un 13. maddesine 81 göre idareye yapmış oldukları başvuru da 659 sayılı KHK kapsamında düzenlenen sulh başvurusu olarak kabul edilmektedir. Buna göre KHK kapsamında olan idarelere İYUK 13. madde kapsamında yapılan başvurulara 659 sayılı KHK’da öngörü- len usul ve esaslara göre işlem yapılmaktadır. 82 Ancak 659 sayılı KHK kapsamı dışında olan idarelerin bu yöntemden faydalanması imkânı yoktur. 83 Hemen ilave edelim ki 659 sayılı KHK kapsamında olan idareler de sadece idari işlem ve eylemlerinden kaynaklanan zararların tazmini için bu usule başvurulabilmektedir. 84 Dolayısıyla idari sözleşmelerden kaynaklanan tazminat talepleri için bu usule başvurulması mümkün değildir. 659 sayılı KHK, idari uyuşmazlıklar bakımından sulh yoluna baş- vurma hakkını idari işlem veya eylemlerden hakkı ihlal edilmiş olan kişilere tanımış ve bu başvuru yolunu da ihtiyari başvuru yolu olarak düzenlemiştir. 85 Yine bu düzenlemeye göre uzlaşmaya konu edilebile- cek uyuşmazlıkların kamu düzeninden olmaması ve taraflarca üzerin- de serbestçe tasarruf edilebilen konulara ilişkin olması gerekir. 86 659 sayılı KHK ile ilgili Taslak metnin yasalaşması durumun- da idari işlemin mahkeme tarafından iptali sonrası tam yargı davası açılmadan dava açma süresi içinde idareye başvurma zorunluluğu da getirilmektedir. Diğer bir ifadeyle idari işlemin iptali sonrası açılması muhtemel tam yargı davası öncesi idareye müracaat zorunluluğu ge- tirilmektedir. 659 sayılı KHK’nın 12/2. maddesine göre sulh amacıyla idareye yapılan başvurular dava açma süresini durdurmakta ve bu kapsamda yapılan başvurular sonuçlanmadan dava açılamamaktadır. Sulh baş- vuruları 60 gün içinde sonuçlandırılmak zorundadır. 60 gün içinde so- nuçlandırılmayan başvurular ret edilmiş sayılır (m.12/3). 81 Aslında doktrinde, İYUK 11 ve 13. madde kapsamında idareye yapılan başvuru- ların tek başına bir sulh başvurusu olduğu haklı olarak ifade edilmektedir. Yet, s.259; Nohutçu, s.237. 82 Kaplan, s.50; Candan, s. 496; Özbek, Alternatif Uyuşmazlık Çözümü, s.815. 83 Candan, s. 460, 496. 84 Kaplan, s.51; Gürsel Özkan, s.262. 85 Çağlayan, İdari Yargılama Hukuku, s.179; Gürsel Özkan, s.262, 263. 86 Gürsel Özkan, s.264.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1