Türkiye Barolar Birliği Dergisi 141.Sayı
117 TBB Dergisi 2019 (141) Sezgin Seymen ÇEBİ tahakküm hallerini birbirinden ayırmamız gerekmektedir. Ve bu ikisi arasında, serbest öznelerin stratejik oyunları ile tahakküm halleri ara- sında yönetimsel teknolojiler vardır”. 35 Yönetim (government), az ya da çok sistematik, düzenlenmiş (re- gulated) ve kişiler arasındaki iktidar ilişkilerinin ötesine giden bir ik- tidar kullanımı demektir. Bu yönetim eylemin amacını (telos) veya bu amaca ulaşmak için gerekli araçları tanımlayan spesifik bir rasyonali- teyi takip etmektedir. Bu anlamda yönetim, “uygun teknik araçların az ya da çok rasyonel olarak kullanılması yoluyla eylemlerin nizama sokulmasıdır”. 36 Tahakküm (domination), hem istikrarlı, hem de hiyerarşik olan spesifik bir iktidar biçimidir. Foucault bizim normalde iktidar olarak nitelendirdiğimiz fenomen için tahakküm kelimesini kullanmaktadır. Tahakküm asimetrik bir iktidar ilişkisidir ve burada tahakküm altın- daki kişilerin özgürlük alanları oldukça sınırlı olduğu için manevra alanları çok dardır. 37 Lakin tahakküme yol açabilecek iktidar ilişkileri- nin sistematize edilmesi, istikrarlaştırılması ve düzenlenmesi yönetim teknolojileri tarafından gerçekleştirilmektedir. Yönetimsellik günümüz devlet yönetimini besleyen bir dizi ku- rumu, pratiği ve tekniği içermektedir. Bu yönüyle yönetimsellik spe- sifik ve karmaşık bir iktidar yapılanmasına tekabül etmektedir. 38 Öte yandan yönetimsellik ve getirdiği iktidar yapılanması kurumların ve pratiklerin ötesine geçerek, liberal bir yönetimle ilişkili herkesin yöne- time dair mantığına ve mentalitesine de hâkim olmaktadır. 39 Foucault, devletin yönetimselleşmesinden bahsederken, yönetimi devlet otorite- leri ya da kurumları tarafından kullanılan ya da uygulanan bir teknik olarak görmez. Aksine, devlet sosyal iktidar ilişkilerinin dinamik ve 35 Michel Foucault, “The ethic of care for the self as a practice of freedom”, in The Final Foucault, J. Bernauer and D. Rasmussen (eds.), MIT-Press, Boston MA, 1988, pp. 1-20. s. 19. 36 Barry Hindess, Discourses of Power: From Hobbes to Foucault, Blackwell, Oxford UK, 1996, s.106. 37 M. Foucault, “The ethic of care for the self as a practice of freedom”, s. 12. 38 M. Foucault, “Governmentality”, in The Foucault Effect: Studies in Governmenta- lity, G. Burchell, C. Gordon, & P. Miller (eds), University of Chicago Press, Chica- go IL, 1991, s. 102. 39 Saran Ghatak, “The OpiumWars: The Biyopolitics of Narcotik Control in the Uni- ted States 1914-1935”, Critical Criminology, 18 (1): 41-56, March 2010, s. 43.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1