Türkiye Barolar Birliği Dergisi 141.Sayı

297 TBB Dergisi 2019 (141) Aydın KAYA Ülkemizde araç çevirme pazarında Uber’in yanı sıra, Ankara, İs- tanbul ve Bodrum’da hizmet sunan YOLO 35 , OLEV 36 ve Scotty 37 gibi yerel uygulamalar da faaliyet göstermekte ve sektör giderek büyü- mektedir. 38 A. Uber tarafından Geliştirilen Araç Çevirme Uygulamasının İşleyişi Uber tarafından geliştirilen araç çevirme uygulaması, uygulamaya dâhil olan sürücülerin, uygulama üzerinden şehir içi ulaşım hizmeti talep eden kişilere taşımacılık hizmeti sunmaları üzerine kuruludur. Müşteri durumundaki yolcu, kredi kartı bilgilerini Uber ile paylaşmak zorunda olup, 39 doğrudan uygulama üzerinden Uber ile temasa geç- mekte ve yapmak istediği yolculuk bilgilerini firmaya iletmekte, Uber de uygulama üzerinden müşteriye bu hizmeti sunabilecek yakınlıktaki sürücülerden birisini müşteriye yönlendirmektedir. Yolculuk bitimin- de ücret Uber tarafından yolcunun uygulamaya tanımlı kredi kartın- dan otomatik olarak tahsil edilmekte ve tahsil edilen ücretten Uber’e ait kısım kesildikten sonra sürücüye ödeme yapılmaktadır. 40 katladi/, (E.T.: 25.01.2018). 35 https://www.yolo.com.tr/cities.html, (E.T.: 12.04.2018). 36 ABD’li belediyenin taksisinden indi, http://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/ abdli-belediyenin-taksisinden-indi-40270315, (E.T.: 12.04.2018). 37 Bu uygulama ile aralarında yolculara sağlanan motorsikletle ulaşım hizmetinin de olduğu bir takım hizmetler sunulmaktadır. Bkz. https://www.usescotty.com , (E.T.: 23.06.2018). 38 Anılan hizmetin İstanbul’daki pazar büyüklüğü, 2016 yılında 1,5 Milyar USD olarak ifade edilmektedir. Bkz. Uber’e yerli rakip yayında: İşte karşınızda Olev!, http://www.hurriyet.com.tr/teknoloji/ubere-yerli-rakip-yayinda-iste-karsiniz- da-olev-40275563, (E.T.: 12.04.2018); Şirketin basında yer alan açıklamalarına göre 2017 yılı sonu itibarı ile Uber’in yolcu sayısı dörde katlanmış bulunmaktadır. Bkz. https://www.gazeteduvar.com.tr/ekonomi/2017.10.24/uber-turkiyedeki-yolcu- sayisini-1-yilda-4e-katladi/, (E.T. 25.01.2018); Bu büyüme 2018 yılında da katla- narak sürmekte olup, 2017 sonunda Uber’e kayıtlı araç sayısı taksiler dâhil 4.000 iken, 2018 Mayıs sonu itibarı ile bu sayı 10.100’e ulaşmış bulunmaktadır. Bkz. Beş ayda büyük artış: Uber’e dâhil olan araç sayısı iki kattan fazla arttı, http:// www.haberturk.com/uber-araci-5-ayda-4-binden-10-bine-cikti-1993045 , (E.T. 05.06.2018). 39 Bkz. Uber B.V. Hükümler ve Koşullar, m. 3, https://www.uber.com/tr/legal/ terms/tr/, (E.T.: 18.04.2018); DeMasi, s. 74. 40 DeMasi, s. 74; Yetim, s. 626; Opinion of Advocate General Szpunar delivered on 11 May 2017, Asociación Profesional Élite Taxi v. Uber Systems Spain SL, C-434/15, EU:C:2017:364, para. 13, 15, http://curia.europa.eu/juris/liste.jsf?num=C-434 /15, (E.T. 19.01.2018); Sürücüye ödenecek ücretin takdiri tamamen Uber’e ait olup bu

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1