Türkiye Barolar Birliği Dergisi 141.Sayı

81 TBB Dergisi 2019 (141) Gonca EROL gün yürürlükte olan mevzuata göre seçmenlerin yüzde 20’sinin talebi üzerine geri çağırma seçimine gidilmektedir. Konseyin buradaki tak- dir yetkisi ortadan kaldırılmıştır. Önceki düzenlemede geri çağırma seçiminin geçerli olabilmesi için yüzde 50 seçmen katılımının olması aranıyordu; 2012’deki değişiklik bu şartı da hafifletmiştir. Yürürlükte- ki düzenlemeye göre, geri çağırma seçiminin geçerli olabilmesi için ka- yıtlı seçmenlerin 1/3’inin oylamaya katılmış olması gerekmektedir. 113 Hak zaman bakımından da sınırlandırılmıştır. Görevlinin görev döneminin ilk 12 ayı tamamlanmadan ve son 12 ayında geri çağırma talep edilemez. Ayrıca bir kez geri çağırma seçimi yapıldıktan sonra ancak 12 ay geçtikten sonra aynı görevli hakkında yeniden geri çağır- ma başvurusu yapılabilmektedir. 114 Geri çağırma kararı için ise oyla- maya katılanların çoğunluğunun geri çağırma lehinde oy vermiş ol- ması yeterlidir. 115 Şimdiye kadar Hırvatistan’da hiçbir belediye başkanı yahut bölge valisi geri çağırma usulü ile görevden alınmamıştır. 2009-2012 döne- minde 2 geri çağırma seçimi olmuş ancak başarısızlıkla sonuçlanmıştır. 2012’de yapılan değişiklikler ile aracın kullanımı görece kolaylaştık- tan sonra da durum değişmemiştir. 116 Koprić/Manojlović/Đurman’a göre bu durum ya seçmenlerin temsilcilerinden memnun olmasından kaynaklanmaktadır ya da henüz seçmenlerde siyasi katılım kültürü gelişmiş değildir, seçmenler hala olağan seçimler ve temsili demokrasi mekanizmaları ile katılım göstermekte ve temsilcilerini de bu yolla de- netlemeyi tercih etmektedir. 117 F. Slovakya Slovakya’da geri çağırma hakkı 1990 tarih ve 369 sayılı yasada düzenlenmiştir. Belediye başkanlarının ve bölge başkanlarının geri 113 Koprić/ Manojlović/ Đurman, s.18. 114 Ivan Koprić ve Mirko Klarić, “New Developments in Local Democracy in Croa- tia”, İçinde: Ivan Koprić, Vedran Đulabić ve Romea Manojlović (ed.), Croatian and Comparative Public Administration: A Journal for Theory and Practice of Public Administration, Zagreb: Institute of Public Administration, 2015, s.398. 115 Djordje Gardasevic, “Constitutional Interpretations of Direct Democracy in Croa- tia”, Iustinianus Primus Law Review, Vol.7, 2015, s.4. 116 2012-2015 arası hiç geri çağırma girişimi olmamıştır. Koprić/Manojlović/Đurman, s.18. 117 Koprić/ Manojlović/ Đurman, s.18-19.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1