Türkiye Barolar Birliği Dergisi 141.Sayı
86 Avrupa Ülkelerinde Geri Çağırma Hakkı seçiminde kullanılan geçerli oyların çoğunluğunun geri çağırma lehin- de olması halinde Başkanın görevden alınmış olacağı hükmü getirilir. Bu yasa değişikliğinin Anayasa Mahkemesi’nce denetlenmesi için baş- vuruda bulunulur. 130 Mahkeme 10 Temmuz 2012 tarih ve 731 sayılı kararında 131 , yasanın anayasaya uygun olduğuna hükmeder; ancak hükümetin ilgili yasa değişikliğini kısa bir süre sonra gerçekleşecek olan Başkanın görevden alınması oylamasında uygulamak amacıyla yaptığına işaret ederek, görevden alma oylamasında iki şartın sağlanması gerekeceğinin altını çizer: Birincisi “geri çağırma oylamasının sonucunu belirlemede”, ya- pılan yasa değişikliği çerçevesinde 10. madde hükmü uygulanacaktır. Yani oylamada geçerli oyların yarısından fazlası geri çağırma lehinde ise başkanın görevden alınması mümkün olacaktır. Ancak “oylamanın geçerli olabilmesi için” öncelikle sağlanması gereken bir şart vardır. Yasa’nın 5/2. maddesinde genel olarak tüm halkoylamalarının geçerli olabilmesi için karşılanması gereken bir şart yer alıyordur. Buna göre, bir oylamanın geçerli olabilmesi için, o oylamaya, kayıtlı seçmenlerin en az yüzde 50’sinden bir fazlasının katılım göstermiş olması gereki- yordur. Mahkeme yapılacak olan Başkanın geri çağrılması oylamasın- da bu maddenin de dikkate alınması gerektiğine vurgu yapar. 29 Temmuz 2012’de geri çağırma seçimi yapılır. Sonuç 2007’deki oylamanın tam tersi yöndedir. Seçmenlerin yaklaşık yüzde 88’i Baş- kanın görevden alınması yönünde oy kullanmıştır. Ancak oylamaya katılım yaklaşık yüzde 46 düzeyinde kalmıştır. 132 Bir belirsizlik hali ortaya çıkar. Bir yanda hükümet, referandum sonucu başkanın görev- den alınmış olduğunu ileri sürer, bir yandan ise Başkan ve taraftarları, AYM’nin kararında işaret ettiği md.5/2’nin de uygulanması gerekti- ği bu nedenle yüzde 50 katılım olmadığı için referandumun geçersiz olduğunu ifade ederler. Konu bir kez daha Anayasa Mahkemesi’nin 130 Anayasanın 146. maddesine göre Devlet Başkanı, yasama meclislerinin başkan- ları, hükümet, belli sayıda yasama üyesi ve diğer bazı kamu otoriteleri yasaların anayasa uygunluğunun denetimini yasanın yayımlanmasından önce talep edebi- lirler. Bu yasa için, Demokratik Liberal Parti grubuna mensup 71 yasama üyesi, AYM’den böyle bir ön denetim talep edilmiştir. 131 Kararın İngilizce metni için bkz. https://www.ccr.ro/files/products/D0731.pdf (Son Erişim: 22.11.2018) 132 Resmi sonuçlar için bkz. http://www.electionguide.org/elections/id/193/ (Son Erişim Tarihi: 22.11.2018)
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1