Türkiye Barolar Birliği Dergisi 142.Sayı
282 Ölümden Sonra Sosyal Medya Hesaplarının Hukuki Akıbeti: Dijital Miras ülkelerde henüz böyle bir hukuki uyuşmazlık yargıya taşınmamıştır. Ancak bunun artık bir meslekmişçesine icra edilmeye başlanması ve YouTuber sayısının günden güne artması böyle bir sorunun gündeme gelmesini kaçınılmaz kılmaktadır. Çok yüksek miktarlara kadar gelir elde etmeye imkân tanıyan bir hesabın, kişinin ölümünden sonra mi- rasçılara kalmayacağının yahut vasiyetname ya da miras sözleşmesine konu olmayacağının düşünülmesi ise kanımızca hakkaniyete uygun değildir. 19 Bu nedenle kanaatimizce YouTube kanallarının, kişilerin ölümlerinden önce hukuka uygun bir vasiyetname ya da miras sözleş- mesi yapmışlarsa buna göre, yoksa da kanuni intikal kuralları uyarın- ca külli haleflerine intikal etmesi gerekmektedir. Bir diğeri ise özellikle fazla takipçiye sahip olan hesapların ka- zanç elde etme yollarından biri olan reklamlardır. Bu reklamlar çeşitli ürünlerin reklamı olabileceği gibi başka sosyal medya hesaplarının ya da kişilerin de reklamı olabilir. Genellikle Instagram, Facebook, Twit- ter, YouTube gibi başka kullanıcıların da görebileceği şekilde paylaşım yapmaya olanak tanıyan hesaplarda gündeme gelen bu tür reklamlar- da, reklam vermek isteyen kişi ile reklam yapmayı kabul eden sosyal medya kullanıcısı arasında belirlenen miktar üzerinden bir anlaşmaya varılmaktadır. Bu ise geçmişteki kazanç yöntemlerini aşan yepyeni bir yöntem olarak karşımıza çıkmaktadır. Özellikle “sosyal medya feno- meni” olarak adlandırılan kişilerin çok yüksek meblağlar karşılığında reklam yaptıkları çoğu kez gündeme gelmektedir. 20 Böyle bir durum- da bu tür kişilerin ölümünden sonra hesaplarının ne olacağı daha bü- yük sorun teşkil edecektir. Zira bu kişilerin kazancının miktarı takipçi sayısıyla doğrudan ilişkilidir. Bu kişiler de YouTuber’larda olduğu gibi sosyal medyayı adeta bir meslekmişçesine kullanmaktadır. Bu ne- denle bu tür hesapların da yukarıda YouTuber’lar için söylediğimiz gerekçelerle mirasçılara intikal etmesi gerektiği kanaatindeyiz. 19 Mirasçılar ya da vasiyet alacaklıları, kendilerine kalan bu hesapta YouTuber’lık mesleğini devam ettiremese dahi, her zaman için hesabı satarak gelir elde etme imkânına da sahip olacaktır. 20 Ücret anlaşmaya bağlı olarak değişmektedir. Örneğin bir sosyal medya feno- meni, bir şarkı linki paylaşımı için 150 TL alırken, başka bir reklamdan üç tweet karşılığında 1500 TL aldığını iddia etmektedir. Bu ve başka diğer örnekler için bkz. Rengin Aslan, “Sosyal Medyadan Nasıl Para Kazanılır?”, https://www. bbc.com/turkce/haberler/2015/01/150107_sosyal_medya_para (Erişim Tarihi: 03.09.2018).
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1