Türkiye Barolar Birliği Dergisi 142.Sayı
283 TBB Dergisi 2019 (142) Yasemin MARAŞLI DİNÇ Sosyal medya hesabı vasıtasıyla kazanç elde edilmesi yöntemle- rinden bir diğeri de takipçisi fazla olan sayfaların satılmasıdır. Hatta bunun için özel olarak oluşturulmuş hesaplar dahi bulunmaktadır. Bu tür sayfalarda çeşitli sosyal medya hesaplarını satmak isteyenler ilan vermekte ve bu hesapları almak isteyenlerle iletişime geçmekte- dir. Görüldüğü üzere günümüzde sosyal medya hesapları tıpkı maddi bir malmışçasına sağlar arası tasarruflara konu olabilmektedir. Dola- yısıyla artık dijital malvarlığı değerleri de satım sözleşmesinin konusu olmaya başlamıştır. Hal böyle olunca da murisin ölümünden sonra bu hesapların da mirasçılara geçebileceğinin kabulü gerekmektedir. 3. Karma Nitelikli Sosyal Medya Hesapları Bunların haricinde hem kişisel kullanıma yarayan hem de maddi kazanç elde etmeye yönelik hesaplar da yaygın olarak kullanılmak- tadır. Bu tür hesapların ölümden sonra ne olacağı konusu da ayrı bir sorun teşkil etmektedir. Örneğin tanınmış kişilerin kişisel hesapların- dan hem başka kişilerle mesajlaştığı hem de maddi gelir elde etmeye yönelik faaliyetlerde bulunduğu yoğun olarak görülmektedir. Durum böyle olunca bu kişilerin ölümlerinden sonra hesaplarının mirasçılara geçip geçmeyeceği hususu da karmaşık bir hal almaktadır. Karma niteliğe sahip hesaplara ilişkin olarak, ölen kişinin e-posta içeriklerinde maddi değeri olan birtakım elektronik veriler bulunu- yorsa, mirasçıların bunu öne sürmesi ve bilirkişi incelemesi sonucun- da da ispatlanması şartıyla e-posta içeriğinin mirasa konu olabilece- ği ileri sürülmektedir. 21 Bu görüş doğrultusunda maddi hiçbir değeri olmayan, yalnızca kişisel kullanıma yarayan hesapların mirasçılara geçmesi söz konusu olamayacaktır. Fakat kanımızca bu görüş isabet- li değildir. 22 Yukarıda da belirttiğimiz gibi, yalnızca kişisel kullanıma yarayan hesapların da TMK m. 653’te düzenlenmiş bulunan “özel anı değeri olan eşya” kapsamında değerlendirilerek mirasa konu olması gerekmektedir. Bu nedenle de karma nitelikli sosyal medya hesapları da intikale tabi olmalıdır. 21 Servet Yetim, “Elektronik Posta (E-posta) Hesabı İçeriği Mirasa Konu Olur Mu?”, Terazi Hukuk Dergisi , Ankara 2008, C. 3, S. 21, s. 57-60. 22 ABD ve Kanada’da da öğreti genel olarak dijital malvarlıklarının planlanmasını emlak planının ayrılmaz bir parçası olduğunu ileri sürmekte ve ölümün ardından geleneksel maddi bir varlıkla aynı şekilde aktarılabileceğini savunmaktadır. Bkz. Hopkins, Lipin, a.g.m., s. 70; Vatavu, a.g.m., s. 4.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1