Türkiye Barolar Birliği Dergisi 142.Sayı

33 TBB Dergisi 2019 (142) Cengiz Ozan ÖRS ve kararda belirtilen olayla ilgili olarak Cumhuriyet Savcısının dene- timinde aranabilir. Baro başkanı veya onu temsil eden bir avukat ara- mada hazır bulundurulur (CMK m. 130/1). 74 Devlet sırrı niteliğindeki belgeler bakımından, askeri mahallerde yapılacak aramaya değinmek gerekmektedir. 75 Askeri mahal kavra- mına CMK’nın 127/6. maddesinin gerekçesinde 76 şöyle değinilmek- tedir: “ 4.1.1961 tarihli ve 211 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun 12 nci maddesinde tarif edilen, kıt’a, taktik birlik, idarî birlik, karargâh ve askerî kurumlar ile aynı Kanunun 51 inci maddesinde açıkla- nan kışla ve benzeri yerler bu nitelikleri bakımından askerî mahallerdir. Aynı Kanun’un 100 üncü maddesinde askerî mahal olma durumları uygulama- da tereddütlere neden olabileceği düşünülen “orduevleri, askerî gazinolar ve kışla gazinoları”nın da askerî bina olup askerî mahal niteliğini haiz olduğu açıklanmıştır. Öte yandan, 9.7.1982 tarihli ve 2692 sayılı Sahil Güvenlik Komutanlığı Kanununun 21 inci maddesinin son fıkrasında, Sahil Güvenlik Komutanlığına bağlı askerî mahaller açıklanmıştır. ” Öncelikle belirtmek gerekirse, CMK’da, devlet sırrı niteliğinde- ki belgelerin elde edilmesi halinde izlenecek yöntem düzenlendiği şullara bağlanmasını zorunlu kılmıştır. Bkz. Cengiz Ozan Örs, “Avukat Hakkında Arama ve El koyma”, TBB Dergisi , S: 123, 2016, s. 103-104. Avukat hakkında arama ve el koymanın özel olarak düzenlenmesini gerektiren sebepler için ayrıca bkz. Örs, s. 108 vd. 74 Avukat bürolarında aramaya ilişkin 668 sayılı KHK (Olağanüstü Hal Kapsamın- da Alınması Gereken Tedbirler İle Bazı Kurum ve Kuruluşlara Dair Düzenleme Yapılması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname; 27.07.2016 tarihli ve 29783 (2. Mükerrer) sayılı R.G.) m. 3/1-i ile yeni bir düzenleme getirilmiş olup, bu düzen- leme 08.11.2016 tarihli ve 6755 sayılı Kanun’un (24.11.2016 tarihli ve 29898 sayılı R.G.) 3. maddesi ile yasalaştırılmıştır. Anılan düzenlemeye göre, “avukat bürola- rında hâkim kararıyla veya gecikmesinde sakınca bulunan hallerde Cumhuriyet savcısının yazılı emriyle, Cumhuriyet savcısının katılımı olmaksızın, adli kolluk görevlileri tarafından arama ve el koyma yapılabilir. Arama ve el koyma işlemi sırasında baro başkanı veya onu temsil eden bir avukat hazır bulundurulur; an- cak, 5271 sayılı Kanun’un 130 uncu maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları uygu- lanmaz”. Erdem’e göre, avukat bürolarında arama CMK’daki güvencelere aykırı olarak yeniden düzenlenmiştir. Bu düzenlemelerin, gerek kapsamına giren suçlar ve gerekse zaman bakımından uygulama alanı sınırlı olsa da (668 sayılı KHK m. 3/1), bu yolla elde edilen delillerin değerlendirilmesi açısından “OHAL’in deva- mı süresini aşan” bir etki yaratacağı da ortadadır. Bkz. Erdem, s. 117. 75 Hatırlanacağı üzere kamuoyunda Kozmik Oda soruşturması olarak bilinen ceza muhakemesi sürecinde devlet sırrına ilişkin bilgilerin bulunduğu Genelkurmay Başkanlığı Ankara Seferberlik Bölge Başkanlığı’nın ilgili biriminde arama yapıl- mış; söz konusu arama oldukça tartışılmıştı. 76 Tasarıda CMK m. 127/6’nın karşılığı m. 95/6’dır.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1