Türkiye Barolar Birliği Dergisi 142.Sayı

330 Yapay Zekâ ve Telif Hakkı sindeki yaratıcıları tarafından e-David olarak adlandırılan bu robotik sanatçının, resimler oluşturmak için karmaşık bir görsel optimizasyon algoritması kullandığı belirtilmektedir. 125 E-David’in halihazırda oriji- nal fikrî mülkiyet çalışmaları yaratan karmaşık, gelişmiş, otonom, ön- görülemeyen yapay zekâ sistemlerinin geliştirilmesinde yalnızca bir adımı temsil ettiği dile getirilmektedir. 126 İngiltere’de ise, dünyanın ilk bilgisayar programı tarafından üretilen müzikali 22 Şubat- 5 Mart 2016 tarihleri arasında Londra Sanat Tiyatrosu’nda sahne almıştır. 127 Yine Facebook tarafından geliştirilen sohbet robotlarının, bunun için prog- ramlanmamalarına rağmen kendi aralarındaki iletişim sırasında İngi- lizce dilinde kısaltmalar kullanarak, İngilizce dilini kendi anladıkları gibi kullanmaları da burada örnek olarak verilebilir. 128 Bununla birlikte, bilgisayar programları veya yazılımların bazıla- rı, kendilerine verilen belirli bir sınır dahilinde hareket edip tamamen mekanik bir süreç neticesinde belirli bir ürün ortaya koymaktadır. Bu durumda, bu bilgisayar programları veya yazılımların bunları seçme ve düzenleme şansı olmadığından yaratıcı bir faaliyet ortaya koyma- dığı, tamamen mekanik bir süreç sonunda elde edilen bu ürünlerin ya- ratıcılık unsuru taşımadığı görüşü savunulabilir. 129 Zira yaratıcılığın, gök gürültüsü gibi dışarıdan güdülerek veya tesadüfi olarak söz ko- nusu olamayacağı, amaca yönelik ve isteyerek gerçekleşebileceği dile getirilmektedir. 130 Buna karşılık, Facebook’un sohbet robotlarının veya Annie isimli yapay zekânın yaptığı gibi, bazı yapay zekâ programları- nın kendi kendilerine hareket edip birtakım ürünler ortaya koymaları da ihtimal dahilindedir. Bir bilgisayar programı veya yazılım tarafından, makine öğreni- mini ve derin öğrenmeyi kullanarak bilgi toplamadan ve bu bilgileri 125 Yanisky-Ravid, s. 662; E- David’in çalışma prensipleri, ortaya koyduğu resimler, katıldığı organizasyonlar gibi hususlarla ilgili ayrıntılı bilgi için bkz. http://grap- hics.uni-konstanz.de/eDavid/ (Son Erişim Tarihi: 17.04.2019). 126 Yanisky-Ravid, s. 662. 127 Lyn Gardner, “Beyond the Fence Review – Computer- Created Show is Sweetly Bland”, 28 Şubat 2016, https://www.theguardian.com/stage/2016/feb/28/ beyond-the-fence-review-computer-created-musical-arts-theatre-london (Son Erişim Tarihi: 17.04.2019); Manuel/Zatarain, s. 97-98. 128 Facebook sohbet robotlarıyla ilgili haber için bkz. https://www.bbc.com/turkce/ haberler-40798435 (Son Erişim Tarihi: 17.04.2019). 129 Bridy, s. 8; Bozkurt Yüksel, Yapay Zekânın, s. 606. 130 Bridy, s. 8; Bozkurt Yüksek, Yapay Zekânın, s. 606.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1