Türkiye Barolar Birliği Dergisi 142.Sayı
34 Ceza Yargılamasında Devlet Sırrı Üzerine Bir Değerlendirme halde, elektronik ortam da içinde olmak üzere devlet sırlarının yer alması olası alanlarda nasıl bir yol izlenmesi gerektiği; suç olgusu araştırılırken devlet sırlarının korunmasına yönelik tedbirler konu- sunda düzenleme bulunmamaktadır. 77 Askeri mahallerde yapılacak arama CMK’nın 119/5. maddesinde düzenlenmiştir. Buna göre, as- keri mahallerde yapılacak arama, Cumhuriyet Savcısının istem ve katılımıyla askerî makamlar tarafından yerine getirilir. 78 Maddenin gerekçesinde belirtildiği üzere, 79 Cumhuriyet Savcısının katılımı sa- dece hazır bulunmaktan ibaret olmayıp, fiilen katılma olarak anla- şılmalıdır. Bunun anlamı savcının istemlerinin askeri makamlarca yerine getirilmesidir. Bu noktada bir sorunun yanıtlanması gerekmektedir. CMK’nın 125/2. maddesinde yer alan “Devlet sırrı niteliğindeki bilgileri içeren belgeler, ancak mahkeme hâkimi veya heyeti tarafından incelenebilir” cümlesi göz önüne alındığında, Cumhuriyet Savcısı, askeri mahaller- de arama yaptırabilmekle birlikte, devlet sırrı niteliğindeki belgelerin bulunmasının olası olduğu yerlerde de ya da bu nitelikteki askeri ma- hallerde de arama yaptırabilir mi? Şen’e göre, bu soruya olumlu yanıt vermek gerekir. Arama yapı- lan yerin niteliği ne olursa olsun hatta kapısında “Devlet Sırları Arşi- vi” yazacak olsa bile Cumhuriyet Savcısı tarafından arama kararının gereği yerine getirilir. Aksi görüş, CMK’nın 122. ile 125. maddelerinin mantığına ters düşeceği gibi, bir suç olgusu karşısında adaletin yeri- ne getirilmesi için harekete geçen savcılık makamının yetkisini kısıt- lamak anlamına da gelecektir. Bununla birlikte, Cumhuriyet Savcısı arama sırasında elde ettiği belgelerde devlet sırrı ile karşılaştığında 77 Ersan Şen, Yorumluyorum Ceza Hukuku Perspektifinden Güncel Olaylara Bakış, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2011, s. 139. 78 Bununla birlikte, 668 sayılı KHK’yla “26.9.2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu’nun İkinci Kitap Dördüncü Kısım Dördüncü, Beşinci, Altıncı ve Yedinci Bölümünde tanımlanan suçlar, 12.4.1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamına giren suçlar ve toplu işlenen suçlar bakımından, olağanüstü halin devamı süresince (m. 3/1); Askerî mahallerde hâkim kararıyla veya gecik- mesinde sakınca bulunan hallerde Cumhuriyet savcısının yazılı emriyle, Cumhu- riyet savcısının katılımı olmaksızın, adli kolluk görevlileri tarafından arama ve el koyma yapılabilir. (m. 3/1-f)” düzenlemesi getirilmiş; anılan düzenleme 6755 sayılı Kanun m. 3 ile yasalaştırılmıştır. 79 Ferhat Yıldız, “Ceza Değil Koruma Tedbiri: Gözaltı –Arama – El koyma”, Ceza Hu- kuku Dergisi , S: 13, 2010, s. 211. Tasarıda CMK m. 119/5’in karşılığı m. 100/4’dür.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1