Türkiye Barolar Birliği Dergisi 142.Sayı

346 Yapay Zekâ ve Telif Hakkı ması mümkün olacaktır. Örneğin, bir yapay zekânın bir sözleşmeye kendi başına veya bir başkası adına taraf olması durumunda, bu söz- leşme uyarınca yapay zekânın kimlik numarası kullanılarak ve onun sahip olduğu malvarlığına karşı dava açılabilecektir. 199 Bu durumda, günümüzde yapay zekânın kendini mahkemelerde savunma imkanı- nın bulunmadığı düşünülebilecek olsa da kanımızca, yasa tarafından bu tarz davalarda yapay zekâya bir avukat atanması öngörülebilecek- tir. Bunun yanında, yapay zekâya bir zarar verilmesi durumunda da elektronik kişilik adına karşı tarafa dava açılabilecek ve alınacak olan tazminat yapay zekânın sahip olduğu malvarlığına veya üreticisi ve kullanıcısına aktarılabilecektir. 200 Bu suretle, yapay zekâlar açısından tüzel kişilikle gerçek kişilik arasında bir yasal statü oluşturularak ya- pay zekâlarla ilgili karşılaşılması muhtemel olan hukuki belirsizlikle- rin de önüne geçilebilecektir. 201 Ayrıca Avrupa Parlamentosu Hukuk İşleri Komitesi tarafından yayımlanan 27 Ocak 2017 tarihli raporda da yapay zekâya, tüzel kişilikten ve gerçek kişilikten farklı yeni bir kişi- lik türü olarak elektronik kişilik verilmesi önerilmektedir. Buna göre, uzun vadede robotlar için bazı hakları ve borçları içeren elektronik kişilik şeklinde özel bir yasal statü oluşturmak, en karmaşık otonom robotların verebilecekleri zararlar, kendi kendilerine verdikleri karar- lar veya 3. kişilerle kendiliğinden kurdukları etkileşimler bakımından faydalı olabilir. 202 Bu ifade kapsamında, burada sözü edilen robotların yapay zekâya sahip robotlar olabilecekleri gayet açıktır. Dolayısıyla bu ifade, yapay zekâya elektronik kişilik verilmesi görüşünü de kapsa- maktadır. Bu bağlamda, söz konusu rapor yapay zekâya ayrı bir hu- kuki kişilik verilmesini öneren ilk resmi rapordur. 203 Yapay zekâ alanındaki yasal boşlukların bir an önce giderilmesi bu alanda yaşanan tereddütlerin de büyük ölçüde ortadan kaldırılmasına yönelik önemli bir adım olacaktır. Dikkatli incelemeler ve araştırmalar neticesinde yapay zekâ alanında yapılacak yasal düzenlemelerle bera- ber, ülkemizde gerçekleşecek yapay zekâ araştırmalarının ve projele- 199 euRobotics, s. 61. 200 euRobotics, s. 61. 201 Bozkurt Yüksel/Bak, s. 20-22; Ersoy, s. 88-92; Bak, s. 219-220. 202 European Parliament Committee on Legal Affairs, European Parliament Re- port with Recommendations to the Commission on Civil Law Rules on Robo- tics, (2015/2103(INL)), paragraf: 59(f), http://www.europarl.europa.eu/doceo/ document/A-8-2017-0005_EN.html (Son Erişim Tarihi: 17.04.2019). 203 Bozkurt Yüksel/Bak, s. 22.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1